M
Mats: Tror det vorde enklare att göra en torpargrund för den "extra" biten så att säga.
1 svar · 1,3k läst
Viktor Cz.
Viktor Cz.: En geotekniker skulle jag säga. Betänk att en undersökning inte krävs bara för att utan för att säkerställa ni använder rätt grundläggningsmetod så att framtida sättningar undviks.
1 svar · 1,0k läst
A
Anlott: Dåligt betalt? För mig är det enormt mycket pengar.... Det kan mycket väl vara så att ett "snikjobb" är beställt. Men du förstår säkert att jag inte vågar chansa att anlita samma företag igen då det förra arbetet blev undermåligt? Kan också undra lite hur ett stort företag med kunskap överhuvudtaget åtar sig ett jobb som inte kommer att hålla.... Vet bara att jag ska betala
10 svar · 4,2k läst
T
thomasx: Hur djupt under plattan ligger dräneringsröret som minst? Hur djupt under plattan stiger vattnet i gropen?
9 svar · 1,2k läst
hajof70
hajof70: Tog den lätta vägen. Fogskum... Får väl se hur det ser ut om 20 år ;)
6 svar · 1,4k läst
F
Fredrik Å: Torpargrund är väl bara ett finare ord för krypgrund och det bygger man väl än idag. Fredrik
4 svar · 1,1k läst
Swappe
Swappe: Tyckte det såg dumt ut, men det är min åsikt. :) Inte vill jag väl ha olika "nyans" på min bil som jag precis köpt. Ena bildörren är grå, medan tanklocket är ljusgrått och övriga karossen är nyansen brunare?! Går kanske att måla med putsfärg, men jag tycker gott att grundfirman kan stå för färgburken. /Thomas edit: Allt beror ju på hur högt du kommer att återfylla och hur
9 svar · 1,1k läst
·
G
Genvägen: Nu innan vi börjar skrapa är ytan stenhård och visar inga tendenser att röra sig. Problemet med att ta bort 70 cm är bla att murar och staket mm då berörs och då blir projektet ännu större. Dessutom är det dubbelt så mycket som ska köras iväg och sedan fyllas på. Uppfarten är drygt 200 kvm. Det kommer påverka plånboken avsevärt. Samtidigt vill man att det ska bli bra..
5 svar · 14,5k läst
S
santos: Har testat en del olika några billiga och några dyra och ja man får vad man betalar för. Kör idag endast med makitas med fyra skär. Det skiljer en hel del även inom samma märke.
9 svar · 7,8k läst
E
EndZone: [citat] Fast detta är ju enbart en lösning EFTER att man åtgärdat orsaken till lukten. Annars riskerar man att lura sig själv rejält genom att bota symptomen men inte själva sjukdomen.
18 svar · 16,7k läst
I
Ivenblixt: De betongrör som används som avlopp idag har en diameter på ca 10-12 cm. Tomten sluttar en del så det rinner nog på rätt bra, men rören ligger bara någon dm under mark första biten. Kan man ändå tänkta sig att det duger då det har ett rätt bra fall första biten? Svårt att avgöra hur mycket fall det är, men man får kanske lite uppfattning i dessa bilder? [bild] [bild] Avloppet
1 svar · 10,5k läst
·
K
kankijanne: tjena.. Håller på med att försöka leda bort vatten från gräsmattan på tomten som har en bergknalle med ca 100m2 yta intill. Vattnet tänkte jag skall ledas till en stenkista. Är lite fundersam på hur jag skall gå tillväga dock. Hur skall jag göra med gräsmattan mot berget. (kolla skiss) Kan gräsmattan ligga mot berg? Eller kommer vattnet liksom rinna över? Är upplägget med
0 svar · 8,4k läst
·
A
AndersS: Är de intakta så är det inget problem.
1 svar · 2,2k läst
JimmyB
JimmyB: Vad bör man betala för ett jobb med dränering, platonmattor, grävning, återfyllnad? Antar att jag förbereder så det bara är att grävaren kan ta tag med skopan.
13 svar · 21,2k läst
raveper
raveper: Nej åsen var ju en ås och inte berg va??
5 svar · 5,5k läst
·
G
gnsmk: [bild] [bild] Här är bilder på samma ställe fast tagna får utsidan
14 svar · 4,2k läst
·
S
sukke2k: Ja de verkar som att man som vanligt får bita i de sura äpplet och göra rätt. De verkar tyvär inte finns några fusk lösningar på detta :)
5 svar · 2,6k läst
F
Fredrik Å: Varför skulle garanti inte gälla om ni skippar golvvärmen.Det är en vanlig konstruktion.Normalt sätter man då bara fuktspärr där du duschar.Detta för att markfukten ska kunna krypa ut i klinkers fogarna.
3 svar · 1,8k läst
V
värmdö: jag har kollat i utloppet nere vid diket och röret ut från dräneringsbrunnen är av perforerad typ. Vad säger någon som vet. Är det inkorrekt installation?
5 svar · 3,1k läst
G
Gabbe1: Jag tycker dessa priser låter låga om det handlar om att leja för schakt, fyllnad, avlopp och allt material ink. golvvärme. Jag tror att du åtminstone bör räkna med att lägga på moms på ovanstående priser.
2 svar · 2,0k läst
Tigersågen
Tigersågen: När jag byggde ut fritidsstugan så skippade jag markduken, istället lade jag rejält med makadam 4-8 fraktion runt dräneringsrören och upp mot grundsulan. Ovanpå lade jag en 1-8 fraktion och jag räknar med att det kommer ta åtskilliga år innan dessa fraktioner har blandats och ännu längre tid innan dräneringsrören täpps igen. Ingen jord eller lera alls mot huskroppen, mer än det
124 svar · 29,6k läst
·
Locke
Locke: Kap. 6 Ritningar - där hittar du en del konstruktionsexempel. http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf
7 svar · 9,0k läst
·
FredrikR
FredrikR: Jag la stenmjöl under plattorna som balkarna ställdes på, detta enligt grundfirman som jag handlade materialet av.
79 svar · 31,4k läst
E
EndZone: När du ändå ska gräva för att lägga ned markrör, byt då även dräneringsrör. Djupet är nog ingen fara, det är korrekt, kanske bör ligga något lägre än nu, men det förefaller vara återfyllt med en hel del jord. Detta kommer att leda till att dräneringsröret sätts igen på sikt (om det inte redan hänt). Man bör lägga röret i makadam och svepa in detta i en fiberduk så att
1 svar · 1,9k läst
PHermansson
PHermansson: Det kan endast tiden utvisa. Ta bort matjorden och se vad som händer. Blir det inte bra får du fundera på fler åtgärder.
5 svar · 1,2k läst
·
slacker
slacker: Lisa H - Kom "slangen" fram som den skulle? Den borde varit hos dig redan idag, fredag?! Löste den problemet?
7 svar · 3,0k läst
AXS
AXS: Spackla med vanligt finspackel. Sen olja på. Om ett hål och du ska använda formen igen så rekommenderar jag två komponents. Funkar kalas när mina gjutformar blivit skadade.
8 svar · 5,0k läst
BiFuel
BiFuel: OK, skumt med bilderna men på den första bilden ser man faktiskt inte att trappan pekar lite snett. Ett gott tecken, då kanske det inte blir så illa med den nya heller ;)
6 svar · 4,4k läst
·
M
martinradbo: Vi tänker göra på liknande sätt, med skillnaden att kommunen kräver utsättning innan vi börjar lägga grunden. Det innebär att när kommunens mättekniker varit här så "flyttar" han säkert på husets hörn (mer eller mindre...) jämfört med var jag placerat dem. :-) Men det finns väl inget annat sätt antar jag än att vara så noggrann som möjligt när jag mäter själv nu. Att ta
2 svar · 2,4k läst
C
callegur81: Ringde i går till grundbyggarna och frågade lugnt och lite dumt om när de skulle komma och ta hand om de material som de "glömt" ? Efter lite daltande fram och tillbaka så skulle han kolla med den killen som gjöt grunden om hur mycket betong som ligger på min väg. I dag fick jag av säljaren på husfirman reda på att han skulle komma och städa bort frigoliten. Tydligen så ligger denna
6 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.