Hej!

Vi har en källare som är rätt fuktig. Huset är gammalt och har inte skötts om på några år. Det har varit stopp i avrinningen och det kan vara ett skäl till att källarväggarna är fuktiga. Vi har nu fixat avrinning och sattigång avfuktare. Huset står lite på en höjd och vi räknar med att endast behöva dränera en liten sträcka (om alls) utvändigt, eftersom vi inte tänker inreda källaren direkt.

I ett av rummen har vi knackat ner all puts för att göra om på något sätt. Vi skulle föredra att göra jobbet själva, på ett väldigt enkelt sätt, och undrar därför om det finns någon form av genomsläppliga skivor vi kan sätta upp coh som är hyfsat trevliga. Jag har tittat på stoneco.se och på pamol.com(SkamoPlus). Någon som har erfarenhet av något liknande?

Vi behöver ingen värmeisolering direkt utan bara en vägg alltså, som släpper igenom fukt.

Tack för tips!

Petter

varför inte bara slänga på ny puts? enkelt, billigt, bra.

hmmm... är inte det svårt och dammigt? Tänkte att en skiva (som SkamoPlus) vore enkalre, dvs lika enkelt som att sätta upp gipsplattor...

Eller har jag fel?

Tack för svaret förresten!

Jag satte mineritskivor med en luftspalt runt om på stålreglar. Målade sedan med silikatfärg, blev kanon.

camelot skrev:
hmmm... är inte det svårt och dammigt? Tänkte att en skiva (som SkamoPlus) vore enkalre, dvs lika enkelt som att sätta upp gipsplattor...

Eller har jag fel?

Tack för svaret förresten!
klart det blir lite dammigt och skitigt, men det finns ju mask... såga mineritskivor dammar bra det med. klart har man inte hållt på med puts eller murbruk kanske hela väggar är svårt att börja med, ska man regla upp och sätta skivor blir det lite pilligt vid fönster om man har det, sen tar det ju lite golvyta men det kanske inte gör nåt.
för mig hade det gått fortare att putsa om väggarna än att regla och skruva skivor. tror jag putsade om pannrummet på 3-4 timmar kanske, 4x4m.

skamoplus ser ju onekligen intressant ut när jag läste lite om det, nästan som den perfekta lösningen för gamla källare, hittar dock inga priser på dem, och det verkar väldigt nytt, dvs otestat.

• Gilla
Gordon Larsson
  • Laddar…
anledningen till att jaginte putsade var att förutam att jag tokhatar att putsa så passade jag på o dra vatten o el bakom skivan. Fick dock som påpekats bygga smygar runt fönstret.

Tack för alla era svar!

Petter

Jag hade alla gånger putsat. Det dammar förmodligen minst också om man är lite försiktig när man häller ur putsbruket ur påsen. Putsade själv källarväggar för första gången för ett par veckor sedan och det blev bra.

Jo det dammar ju lite när man blandar. Jag gjorde all blandning ute i det fria så slapp jag det värsta slabbet inne i huset. Fick lite extra motion av att springa upp och ner för trappan med murarhinken istället
Jag och min sambo blev positivt överaskade över resultatet och ångrar absolut inte att vi körde på putsade och sedan målade väggar. Att ytorna inte blir helt släta och perfekta gör bara att väggarna känns mer levande och naturliga. Nu funderar jag på att framhäva de putsade väggarna ytterligare med några spotlights eller led-lister. Det klår tapetserade fondväggar varje dag :)

:-) Ja puts låter väl bra ändå då!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.