2 111 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Skumma ventiler ner under golvet - vad är det för?
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag har ett hus byggt på 60-talet med betongplatta som grund (det finns inget utrymme under som kan inspekteras etc). I mitt tidigare pannrum (nu maskinrum för värmepump etc) finns två "ventilationsöppningar" med skruvbara lock som leder till kanaler som försvinner in i två av betongväggarna till synes ner under betonggolvet.
Jag undrar om någon byggkunnig person kan spekulera i vad dessa är till för och hur djup de borde gå? Kan man tro att de leder hela vägen ner genom den gjuta plattan eller vart skulle de annars kunna gå?
Jag undrar eftersom jag har behov av att suga upp luft från under plattan (som led i radonsanering) och funderar på om dessa öppningar skulle kunna användas för att slippa borra hål i plattan i vart fall i denna del av huset...
Jag undrar om någon byggkunnig person kan spekulera i vad dessa är till för och hur djup de borde gå? Kan man tro att de leder hela vägen ner genom den gjuta plattan eller vart skulle de annars kunna gå?
Jag undrar eftersom jag har behov av att suga upp luft från under plattan (som led i radonsanering) och funderar på om dessa öppningar skulle kunna användas för att slippa borra hål i plattan i vart fall i denna del av huset...
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag vet att det inte kan vara en tank (huset byggdes av mina föräldrar och den enda oljetank som funnits var utomhus).
Det där med friskluftsintag vet jag inte. Pannrummet ligger redan mot ena ytterväggen och har en stor ventil (också med ett lock) åt det hållet så jag vet inte varför de skulle velat hämta luft från något annat ställe (om det nu inte skulle vara för att ventilera ett annat utrymme som t.ex. någonting under golvet)....
Huset har en bärande innervägg (som delar bottenvåningen i två ungefär lika stora delar) och det är i denna den ena av dessa ventilen sitter). Min tanke var om ventilerna av någon anledning skulle vara tänkta för att skapa luftcirkulation under plattan (då den gamla pannan mycket riktigt drog i sig en hel del luft) och att de två ventilerna då skulle leda till var sin del av utrymmet under plattan (den bärande väggen skulle enligt denna teori gå enda ner till berget under och dela utrymmet under plattan i två delar).
Skall försöka fixa ett kort i helgen....
Det där med friskluftsintag vet jag inte. Pannrummet ligger redan mot ena ytterväggen och har en stor ventil (också med ett lock) åt det hållet så jag vet inte varför de skulle velat hämta luft från något annat ställe (om det nu inte skulle vara för att ventilera ett annat utrymme som t.ex. någonting under golvet)....
Huset har en bärande innervägg (som delar bottenvåningen i två ungefär lika stora delar) och det är i denna den ena av dessa ventilen sitter). Min tanke var om ventilerna av någon anledning skulle vara tänkta för att skapa luftcirkulation under plattan (då den gamla pannan mycket riktigt drog i sig en hel del luft) och att de två ventilerna då skulle leda till var sin del av utrymmet under plattan (den bärande väggen skulle enligt denna teori gå enda ner till berget under och dela utrymmet under plattan i två delar).
Skall försöka fixa ett kort i helgen....
Redigerat:
Köp en webkamera på Claes Olsson, tejpa ihop med en ficklampa och tejpa fast längst ut på ett kvastskaft. Kör ner skaftet och berätta vad du hittar.
/ Fredrik
/ Fredrik
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Låter som en bra tanke - skall seriöst kolla efter en inspektionskamera (färdig USB grunka eller "gör det själv varianten" som föreslogs)!
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
... att kanalerna bara verkade gå ner under innergolvet dvs inte ner till plattan. Fortfarande obegripligt för mig varför de sattes in en gång i tiden men jag vet nu i alla fall att jag inte kommer att ha någon nytta av dem. Snarare borde jag nog se till att stänga till dem så att inte radon (eller råttor) hittar in i huset den vägen...Tornhill 2 skrev:
Tack för förslag och råd!
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Hmmm får fundera på det...
Klicka här för att svara