Hej, jag kör numera fast med bilen i min branta krökta gräsuppfart när det regnar för all jord löser upp sig i regnet. Det gäller ca 3-4 m närmast garaget. Har alltid funkat förut men nu är det blött!
Vad kan kag göra för att få fast underlag (utan att gräva & köra markvibrator mm)?
- gräva ur lite och lägga armerande plastmoduler
- gräva ur lite, lägga fiberduk och lägga stenplattor/marktegel, återfylla mellanrum med jord
- andra bättre förlag?
Någon som vet var jag kan hitta bra grejer för en enkel lösning?
Vad kan kag göra för att få fast underlag (utan att gräva & köra markvibrator mm)?
- gräva ur lite och lägga armerande plastmoduler
- gräva ur lite, lägga fiberduk och lägga stenplattor/marktegel, återfylla mellanrum med jord
- andra bättre förlag?
Någon som vet var jag kan hitta bra grejer för en enkel lösning?
Behöver det se vackert ut så kan du använda ett lass med krossade tegelpannor. Gör de alltid på skogsvägarna här. Billigt, men inte så vackert kanske.
Det finns ju sådana dära ja moduler som man läger på som binder sand/mindre grus. Kanske är sådana du menar? De tror jag hade fungerat bäst.
Marktegel fungerar ju också jättebra, men kan vara knixigare att få till om det är en lutning som det ska läggas i.
Det finns ju sådana dära ja moduler som man läger på som binder sand/mindre grus. Kanske är sådana du menar? De tror jag hade fungerat bäst.
Marktegel fungerar ju också jättebra, men kan vara knixigare att få till om det är en lutning som det ska läggas i.
Tack för svar!
Eftersom bilen med drag står i garaget så får det nog bli plastarmering eller ett mindre antal marktegel som får plats i lilla bilen. Frågan är bara om jag ska ha en remsa fiberduk under, då får jag kanske bara mer att göra/gräva ur och att teglet/plattorna sitter lösare eftersom dom inte kan sjunka ner lika bra.
Skippa fiberduken. Den gör inte mycket gott för dig. Se till att få en stabil grund istället så att armeringen/teglet klarar av tyngden av bilen.fredzorro skrev:Tack för svar!Eftersom bilen med drag står i garaget så får det nog bli plastarmering eller ett mindre antal marktegel som får plats i lilla bilen. Frågan är bara om jag ska ha en remsa fiberduk under, då får jag kanske bara mer att göra/gräva ur och att teglet/plattorna sitter lösare eftersom dom inte kan sjunka ner lika bra.
Försök att göra ett så gott underarbete som du bara orkar. Det lönar sig i längden. Men det är tyvärr underarbetet som är det jobbiga
Ja det låter vettigt att skippa fiberduk. Men jag bryter nog mot alla regler och bara lägger ut plattorna i hjulspåren och hoppas dom trycks dit fint av bilen tyngd. Jag hoppas det finns någon form av bärlager under, stenarna lär ju inte försvinna helt. Jag tror det är några års matjord som spolats ned i slänten med regnet samt att vattnet inte dräneras bort tillräckligt.
Jag är dock beredd att göra om jobbet med lite bärlagergrus i spåren om det inte funkar.
Bifogar en bild på eländet.
Jag är dock beredd att göra om jobbet med lite bärlagergrus i spåren om det inte funkar.
Oj. Det såg eländigt utfredzorro skrev:Ja det låter vettigt att skippa fiberduk. Men jag bryter nog mot alla regler och bara lägger ut plattorna i hjulspåren och hoppas dom trycks dit fint av bilen tyngd. Jag hoppas det finns någon form av bärlager under, stenarna lär ju inte försvinna helt. Jag tror det är några års matjord som spolats ned i slänten med regnet samt att vattnet inte dräneras bort tillräckligt.
Lycka till och uppdatera gärna när du är klar.
Mvh stefan
Som jag gissade visade sig finnas ett hårt packet grus/jordlager ca 5 cm ner i hjulspåren. Efter bortforsling av 5 skottkärror organiskt material kom jag ned till stenhårt bärlagret. Gjorde så gott jag kunde försökte få stenarna (20x13x5cm) i nivå. Ett dräneringsrör och en stor sten gjorde att jag försköt några av stenarna ett par centimeter. Jag lägger nog ut några stenar till i kröken och ska fylla på med sand/grus runtom stenarna för att fylla igen helt. Sen hoppas jag gräset (när det väl finns där igen) håller stenarna på plats och att det aldrig blir lika gyttjigt igen. 
Kan du inte gräva två diken "modell små" på vardera insida av plattorna. Fyll detta med makadam, som du inte ska köra i och sedan på med fiberduk/Sand om du vill ha det. Kan göra ett dike på hitsidan också, dit allt vatten rinner. Så blir inte barlagret så kladdigt, utan dikena med grus i torkar upp.
Sedan så kan jag med egen efarenhet berätta att sten som inte sätts fast ordentligt åker iväg med ett "swiiiisch" när en bil gasar i väg på det. Så gräv ner stenarna och packa ordentlig runtom. Det kanske hade varit bättre att ha stenarna tätare, då hindrar de varandra från att komma upp.
Men samtidigt så ska man inte överarbeta. Tycker första etappen ser mycket bra ut.
Keep us posted!
Sedan så kan jag med egen efarenhet berätta att sten som inte sätts fast ordentligt åker iväg med ett "swiiiisch" när en bil gasar i väg på det. Så gräv ner stenarna och packa ordentlig runtom. Det kanske hade varit bättre att ha stenarna tätare, då hindrar de varandra från att komma upp.
Men samtidigt så ska man inte överarbeta. Tycker första etappen ser mycket bra ut.
Keep us posted!
Det låter ju som att du har en bra uppfart i grunden, men att den har missskötts och fyllts med jord från nedfallande löv mm. Kan du inte bara ta dit en hjullastare och skala av ned till bärlagret, och sedan låta en lastbil tippa ut ett lass grus som du krattar ut?
hej, min tvååring tog loss en handfull tangenter från bärbara så det blev datorvård. :|
Själv hackade jag loss lite grus från bärlagret och lade lite runt stenarna fyllde på med sand ovanpå det som kommer torka upp jorden lite så nu ser det väligt sandig ut. Det blir gräs för jag hoppas det håller ihop det hela sen. Plattorna fungerar då lite som tryckutjämning integrerade i gräset.
Jag är lite rädd för att de kan flytta sig i sidled/bakåt men neråt lär dom inte sjunka. Fiberduk och grus på sidan låter bra men jag vill ju ha gräslook.
Diket närmast ska jag lägga grus i (bra idé) för denfylls igen med tiden av löv/jord med tiden.
Det där med hjullastaren är nog helt korrekt men nu blir det att hjulspåren kommer upp lite istället och jag kan ta bort topparna av lera med spade bara. Det är ju bra att gräset har lite att fästa i
och så vill jag slippa ta hit hjullastere så klart.
Själv hackade jag loss lite grus från bärlagret och lade lite runt stenarna fyllde på med sand ovanpå det som kommer torka upp jorden lite så nu ser det väligt sandig ut. Det blir gräs för jag hoppas det håller ihop det hela sen. Plattorna fungerar då lite som tryckutjämning integrerade i gräset.
Jag är lite rädd för att de kan flytta sig i sidled/bakåt men neråt lär dom inte sjunka. Fiberduk och grus på sidan låter bra men jag vill ju ha gräslook.
Det där med hjullastaren är nog helt korrekt men nu blir det att hjulspåren kommer upp lite istället och jag kan ta bort topparna av lera med spade bara. Det är ju bra att gräset har lite att fästa i
Ska man ha gräs, och ha det hållbart, så är väl det enda rätta gräsarmering. Gärna i plast så att den inte syns så tydligt (eftersom den har tunnare "väggar" än varianten i betong).
T ex http://www.mardamagentur.se/grasarmering
T ex http://www.mardamagentur.se/grasarmering