Grund & Markarbeten
sarahs: Köpte mig en gammal skånelänga i början av maj i år och har renoverat det mesta och lagt massor av pengar. En del som återstår nu är ett golv/grund som jag inte vet hur jag ska gå åt. - Det som låg på var ett uppreglat massivt golv som låg på tryck impregnerat virke som luktade ve och fasa. Under detta var det till först till synes en betong platta, men under renoveringens gång
släggan78: Ta in flera offerter. Det är dåliga tider och du kanske kan få ett bättre pris.
Dede77: Har du avfuktare bör väl dock alla luftinsläpp vara igentäppta. Annars står avfuktaren och försöker avfukta halva Sverige
Nissemann: Intressanta tankar. Jag gillade idén med rotationslaser. Annars har jag tänkt mig träpelare, att slå ihop flera brädor till pelare. Ger möjlighet att enkel bygga något under huset och helt enkel enklare hantering. 6 pelare verkar lagom. Sen är frågan hur man fäster i berget så att det kan flera något och inte spricker. balkong är jag också inne på för att sätta panelen.
Ostarra: Åh tack för tipset angående Kommunen , Blocket har vi redan kollat men där är det tomt om Sprängsten för tillfället :( .. men tack ska ringa direkt i morgon till Kommunen :)
beza: Hittade på Beijer: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3716 Tack för alla tips :D
kjb: Nu när vi har lite bilder att utgå ifrån. Jag funderar på att välja 36,4 för både garage och hus. Tydligen så är det inte så viktigt att det stämmer på pricken vad som står i bygglovsansökan och hur det egentligen blir. När vi får tillgång till marken (som knappast kommer att stämma överens med de gamla kartdatat jag har fått av kommunen) och grundläggaren är på plats så
b8q: Det här är en vanlig äldre källarkonstruktion; Man har gjutit grundsulor (som ofta är lite bredare än väggen) och på dessa murat upp väggarna. Därefter har man packat lite massor i källaren upp till lämplig höjd och gjutit ett betonggolv direkt på detta. Ofta blir det inte särskilt kapillärbrytande och det kan dessutom vara problem med markradon som tränger in i källaren. Det du
stoif: Ja, klart du ska isolera både väggar och golv! Dränering är självklart.
Fredrik Å: Hej Jag tycker att du gör saker och ting i fel ordning. Åtgärda dränering och isolera utifrån först. Att sänka grundvatten nivån så pass mycket som du vill riskerar att orsaka sättningar. Fundera också igenom vad du ska göra med vattnet som ständigt kommer att rinna i dränrören. Pumpa det till sjön kanske kan vara ett alternativ.Bygg det bara så att sjön ALDRIG kan fylla
alex86: Stäng ventilerna. Det är som du skriver, avfukta inte hela världen... 😀
gstv: En geoteknisk undersökning kan ge dig svar på markens beskaffenhet, och kan påsåvis hjälpa dig att avgöra om sättningarna fortgår eller om dom stannat av. Kontakta en geotekniker för konsultation, fråga vad dom tror, och om dom kan hjälpa dig. Exempelvis Tyréns eller WSP kan nog hjälpa dig.
Letni: Om du vet säkert att det är betongplatta så är det troligtvis ombyggt till platta på mark och ventilationerna sitter kvar sen den gamla tiden.
Lelele: Det är inga stora mängder vatten det handlar om utan mest för att bli av med vattenpölar som blir kring brunnen. Området är en radie på c:a 2 meter kring brunnen. Det är en plastbrunn. Marken är väldigt hård därför tar det lång tid innan regnvattnet försvinner så min tanke var att gräva ut som en tratt runt brunnen och sedan fylla med dränerande grus. Men som MathiasS säger,
ToRy: [citat] Nej precis. Det du refererar till är ju ett extremfall där det blir fel, inte en beskrivning av hur man ska göra. I inlägg 15 pratas om dränering - även om inte ordet i sig nämns: [citat]
Sophie: Det finns säkerligen någon produkt på marknaden idag som uppfyller kraven du efterfrågar men om du har en naturstensgrund ska du tänka på att använda rätt material. Det bör fogas med kalkbruk som kan röra sig något och inte blir så hårt. Använder man cementblandat bruk eller liknande blir det så hårt att det inte kan följa med i de rörelser som blir med följden att det spricker
nasuf: Hittade det här på "http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4405" där står: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Virke till stolpar utomhus, ej skyddade under tak, bör vara impregnerat i träskyddsklass NTR/A eller NTR/AB. Byggbeslag och fästdon ska vara varmförzinkade eller
TF83: Slänger med länk också: http://www.merox.se/index.pl/merolit.se
buffi: Jag har slitit bort en heltäckningsmatta från golvet på bottenplan i vår souterrängvilla, och ser nu att det är en springa på ca 2mm längs med ytterväggarna. Huset har viss radon ifrån marken, och därför en radon-sug som fått ner värdet till under gränsvärdet. Jag funderar dock nu på om man ska passa på att täta dom här springorna nu också, när golvet ändå är upprivet.
rs2600: Flyttar det till juridik forumet. Tack
Krypgrundarn: Tack för tips! Elavbrott händer sällan här men får se till att lägga den på "central 2" där platon, värme, frys mm ligger - om något annat skulle göra att elen slås ifrån, typ läckande trädgårdsbelysning.. (som händer då och då)
Deaz: huset står på berg så jag tror det blir svårt att få till sockel skivorna emot det, och jag hoppades det fanns något billigt enkelt att skydda isoleringen med
Fruppe: [citat] Kanske inte lyfta väggarna utan kapa bort bit för bit och ersätta med leca , jag tror man ska upp en liten bit ca 20cm , och i botten lägga nått som gamlingarna kallar för elefantmatta. Men skulle nog råda att ta in nån som vart med om detta tidigare.
harryerik: Hej Som du kan se av mitt inlägg, så verkar det vara en likadan källare som jag har, jag kan tänka mig att min även är en Forsell vägg. Jag bor bara några mil från Norberg, där jag tror de tillverkades. Jag har öppnat ca fem meter vägg och inte hittat någon nergjuten, bara sådana som jag nämner ovan. Lite pill och en del kostnader, men en snickare fixar det ganska lätt, om han
WaldenWoods: [citat] Hur menar du med att riva upp och kolla i samband med besiktning? Ingjutna reglar, eller slumpmässigt ingjutna träbitar, kan finnas överallt - tro mig, det gjorde det i mitt förra hus. Således måste du riva hela golvet för att veta, och det kan du väl inte göra vid en besiktning? Hursomhelst är detta inget att vara jättenervös över. Som du säger, det är ingen stor sak att
Fruppe: Ja ska ni ha platta på mark krävs ju lite fyllning under platsen i form av olika typer av grus.. Och i mina ögon är det bland det suraste att lägga pengar på men tyvärr nödvändigt. Jag skulle be den lokala firman om en mer noggrann "offert" på grunden och om det inte är helt åt fanders komma överens för att senare bygga lösvirke. Är tyvärr inte så positiv till monteringshus då