Genom åren har jag läst en hel del i trådarna här och haft några sporadiska frågeställningar.

Nu har jag fått bygglov på att bygga ut och det finns en stor mängd frågor jag fnular på. Här kommer den första frågeställningen.

Utbyggnadens källare kommer till viss del att placeras där det idag är berg. Det är oklart om det finns berg under hela det 35 m2 byggnaden tar men i vart fall i en hörna är det en halvmeter till berg.
Har jag otur är det en halvmeter till berg under hela ytan.

Där jag bor ligger husen tätt och de är alla gamla. Jag är övertygad om att det finns massor av kakelplattor som sitter löst och bara väntar på att en fjäril ska flyga förbi för att de ska ramla ner.

Huruvida de putsade fasaderna ändå skulle ramla ner kan man alltid dividera om efteråt men grannsämjan blir nog inte vad den varit om man vibrerar sönder något.

Jag vill därför ha en försiktig sprängmetod.

Jag kan tex tänka mig att trådsåga upp snitt, vet dock inte vad det kostar, kring utbyggnaden för att få en luftspalt som dämpar vibrationer innan mangår över till krutsprängning eller liknande.

http://www.upplandskaberg.se/UltimateEditorInclude/UserFiles/Tjänster/blind cut.jpg
blind%20cut.jpg

Jag behöver även trådsåga upp två snitt genom källarvägen som består av stora stenblock av granit dels för att förstora en liten källarglugg till en rejäl dörr dels för att få snygga snitt ut till utbyggnaden.

Någon som kan rekommendera någon sprängare för detta?
Mvh
Karl

Snigeldynamit?

Japp snigeldynamit är något jag funderat på men som jag förstått det så är mina i vart fall 40 fastkubikmeter granit rakt ner i berget något som kräver rätt mycket snigeldynamit och tid.
För någon sommar sedan tog jag bort lite av en bergklack för att komma förbi på ett ställe. Det kan inte ha varit många hundra liter berg men det tog tid att borra, visserligen med blott halvstora maskiner, och var tungt så även det har jag förkastat...

Karl,

Läste din fråga och då jag är i en nästan exakt liknandne position skulle jag gärna höra hur det gått för dig. Hittade du någon försiktig sprängare? Blev det vajersåg eller vad?[

Är själv i startgroparna för en utbyggnad där vi har berg som måste bort.

Mvh

CJD

OTE=Karl_U;1513663]Japp snigeldynamit är något jag funderat på men som jag förstått det så är mina i vart fall 40 fastkubikmeter granit rakt ner i berget något som kräver rätt mycket snigeldynamit och tid.
För någon sommar sedan tog jag bort lite av en bergklack för att komma förbi på ett ställe. Det kan inte ha varit många hundra liter berg men det tog tid att borra, visserligen med blott halvstora maskiner, och var tungt så även det har jag förkastat...[/QUOTE]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.