Tja, är källaren oanvändbar idag så är det väl lika bra att göra det ordentligt om man vill fixa till den. Och då är väl merkostnaden för isolera ordentligt och lägga in golvvärme acceptabel. Även merkostnaden för att inreda ett sovrum borde vara relativt liten jämfört med att bygga ut.

Jag har för mig att det finns riktigt små grävmaskiner som går in genom en dörr. Kanske kan du göra bilning och grävning med hjälp av en sån, och sen frakta ut materialet antingen med en transportkärra eller ett transportband? Det borde göra arbetet betydligt mindre arbets- och tidskrävande. Har du ingen källardörr kanske det är lämpligt att göra en bara för att få in grävaren.

Kolla t.ex. in denna bobcat-video.

Redigerat:
Vi gjorde det, så det är absolut möjligt.

Men, det finns naturligtvis grejer att tänka på, tex hur långt ner dagens grundmur går.
Om du vill ha golvvärme så måste du ha isolering under plattan. Dessutom stjäl tjockare platta centimeter. Vill du ha 220cm takhöjd, så måste du alltså gräva ca 250cm. Om grundmuren inte går så långt ner, så måste du gjuta under den = mer jobb.

Hade jag varit som dig, så hade jag lagt upp utbyggnaden på järnbalkar och sedan lyft den åt sidan. Därefter hade jag hyrt en minigrävare och grävt ett lutande plan under utbyggnaden, kört ner i detta, gjort hål i grunden och kört in minigrävaren. Inne i källaren hade jag låtit minigrävaren stå för jobbet.
Har du bara en meter plats utanför utbyggnaden, så borde det gå bra. Rampen behöver ju inte sluta förän en meter in i nuvarande källare. Då får du ca 30grader lutning på rampen, det är brant men ok.

Tokigt mycket mindre jobb för dig, till en relativt överkomlig kostnad.

/ Fredrik

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.