3 629 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Syllpapp mot bruk?
Jag har hyrt ett företag för att byta ut den nedersta syllen i mitt hus (Byggt c a 1850) p g a "torröta". Syllarna låg ovanpå en tegelgrund som ligger direkt på lerjord.
Jag beställde att de skulle ta bort hela syllen och mura in leca-block med expanderbetong överst och tjärpapp el dyl mot syllen ovanför.
Nu har murarna inte lagt något mellan syllen och expanderbruket, Ingen syllpapp, ingen tjärpapp. Entreprenören vill inte göra om jobbet och hävdar att eftersom fogen kommer att ligga bakom fasaden behövs inte mellanlagret eftersom leca.blocken är kapillärbrytande och fasaden leder av regn.
Håller jag på att bli lurad, eller stämmer det han säger?
Jag beställde att de skulle ta bort hela syllen och mura in leca-block med expanderbetong överst och tjärpapp el dyl mot syllen ovanför.
Nu har murarna inte lagt något mellan syllen och expanderbruket, Ingen syllpapp, ingen tjärpapp. Entreprenören vill inte göra om jobbet och hävdar att eftersom fogen kommer att ligga bakom fasaden behövs inte mellanlagret eftersom leca.blocken är kapillärbrytande och fasaden leder av regn.
Håller jag på att bli lurad, eller stämmer det han säger?
Moderator
· Stockholm
· 50 885 inlägg
Be honom visa dokumentation från tillverkaren av Leca block om hur kapillärbrytande de är.
Lösa leca kulor är kapilärbrytande, (men inte alla kvaliteeer tror jag), Men det bertyder inte att de är det när de är "iohpkletade" till block. Ät det inge puts på blocken?
Lösa leca kulor är kapilärbrytande, (men inte alla kvaliteeer tror jag), Men det bertyder inte att de är det när de är "iohpkletade" till block. Ät det inge puts på blocken?
Liknande trådar
-
vad brukar nötas sönder först i motordelarna av tex dammsugare?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Energi förbrukning i Bosch easy remote app
Värmepumpar -
Lämpligt bruk/spackel för att ”hälla” mot lutande fönster?
Byggmaterial & Byggteknik -
Täta dörr mot stenen i jordkällare, vilket bruk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Murbruk mot limträ
Stenhus