5 219 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Byta trossbotten?
Vi funderar på att köpa ett hus som vid besiktningen visade sig ha stora fuktproblem i grunden (torpargrund) och rötskador i trossbotten med någon slags mikrobiell tillväxt i brädlagret närmast marken (jag kan inte alla tekniska termer). Trossbotten är uppbyggd med brädlager, spån, brädlager och matta. Rekommendationen för att åtgärda problemet var att riva golvet, gräva ur marken och gjuta ny platta eller isolera och installera avfuktare. Nu funderar vi på vad som är bäst....huset är litet och måste byggas ut så vi funderar på om det är vettigast att gjuta ny platta i den gamla grunden samtidigt som man gjuter platta för tillbyggnaden (slipper göra samma sak två gånger). Efter att ha försökt att läsa på så får jag uppfattningen att gjuta platta är det bästa men också dyraste. Låter detta vettigt?
Vi tänkte också att det måste gå att riva och gräva ur själv eller är kostnaden för detta så liten i sammanhanget att det är onödigt att slita ut sig själv?
Någon med erfarenhet av detta problem som vill dela med sig lite?
Vi tänkte också att det måste gå att riva och gräva ur själv eller är kostnaden för detta så liten i sammanhanget att det är onödigt att slita ut sig själv?
Någon med erfarenhet av detta problem som vill dela med sig lite?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har gjort både och byggt en ny trossbotten i del av huvudbyggnaden och gjutit ny platta i ett av uthuset, en bagarstuga.
Ja, det är både mer jobb och dyrare att gjuta en platta, men slutresultatet kan bli riktigt bra. Jag hänvisar till min tråd och de frågor jag hade när jag började det arbetet. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/174314-grava-ut-och-gjuta-platta.html
Ja, det är både mer jobb och dyrare att gjuta en platta, men slutresultatet kan bli riktigt bra. Jag hänvisar till min tråd och de frågor jag hade när jag började det arbetet. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/174314-grava-ut-och-gjuta-platta.html
Klicka här för att svara