3 198 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Vad hade ni använt???
Jag har en källare som jag, som jag skrivit om tidigare, bilat ur golvet ur. Lagt pordrän cellplast byggplast vattenburen golvvärme (el shunt till sommardriften) sedan ny platta.
Nu ska det bli tvättstuga med kakel och klinker. Vad ska jag ha för flytspackel till avjämning av golvet.? Ska vara från 0mm till cirka 20 mm tjock.
Platten är ju isolerad men samtidigt inte som en ny som isoleras innan något byggs så att säga. Hos mig finns det ju inget isolerande under väggarna och så. Det är kanske lite fukt som drar sig upp på väggarna.
Nu tillbaka till min fråga, vilket flytspackel ska jag använda. Vanligt eller ett som tål fukt bättre med fiberarmering? Dessutom har jag slagit ner all puts till betonghålstenen. Vad ska jag "putsa" upp väggarna med det blir nog cirka 2cm tjockt som ska upp. Vilken produkt?
gipsputs inte så bra med tanke på ev fuktig väggar. Finja puts bruk b eller c fick jag som förslag av min lokala bygghandel. Läser dock på finjas hemsida att det är till ovan mark, alltså inget för mig??? Krångligt skrivet hoppas ni förstår... Förresten är det dränerat och det fungerar utan fukten är mera lite oro från min sida men det är som en normal källare ungefär. Så ni som tänker skriva att fundera på att vad felet kommer ifrån och så kan ni vara så vänliga och skriva det i en annan tråd. Här vill jag bara ha svar på mina frågor

Oj det var rörigt skrivet ( sen natt sorry) men snälla ni hjäp mig vilket sorts flytspackel och vilken Slags"puts" ska jag använda. Gärna ur finjas sortiment!
Försökte göra det lite läsbarare
/Mats Moderator
Nu ska det bli tvättstuga med kakel och klinker. Vad ska jag ha för flytspackel till avjämning av golvet.? Ska vara från 0mm till cirka 20 mm tjock.
Platten är ju isolerad men samtidigt inte som en ny som isoleras innan något byggs så att säga. Hos mig finns det ju inget isolerande under väggarna och så. Det är kanske lite fukt som drar sig upp på väggarna.
Nu tillbaka till min fråga, vilket flytspackel ska jag använda. Vanligt eller ett som tål fukt bättre med fiberarmering? Dessutom har jag slagit ner all puts till betonghålstenen. Vad ska jag "putsa" upp väggarna med det blir nog cirka 2cm tjockt som ska upp. Vilken produkt?
gipsputs inte så bra med tanke på ev fuktig väggar. Finja puts bruk b eller c fick jag som förslag av min lokala bygghandel. Läser dock på finjas hemsida att det är till ovan mark, alltså inget för mig??? Krångligt skrivet hoppas ni förstår... Förresten är det dränerat och det fungerar utan fukten är mera lite oro från min sida men det är som en normal källare ungefär. Så ni som tänker skriva att fundera på att vad felet kommer ifrån och så kan ni vara så vänliga och skriva det i en annan tråd. Här vill jag bara ha svar på mina frågor

Oj det var rörigt skrivet ( sen natt sorry) men snälla ni hjäp mig vilket sorts flytspackel och vilken Slags"puts" ska jag använda. Gärna ur finjas sortiment!
Försökte göra det lite läsbarare
/Mats Moderator
Redigerat av moderator:
Till golvet hade jag kört på 220 alternativt 240 om du har bråttom. Till väggarna vet jag inte men det funkar med dom som din bygghandel rekommenderat då det är på insidan av väggen inte mot jorden. På så sätt kommer det att funka.
Okej låter kanon men Matti75 du skrev att det funkar med det som min bygghandel rekommenderat. Men vad skulle du eller ni andra använda finns det något bättre? dessutom ingen annan som har en åsikt kring golvavjämningen???
Nu är det dags! Ska putsa nästa vecka ja inte så snabb jag vet! Var hos lokala bygghandeln i veckan och skulle hämta mur och putsbruk c. Då plötsligt de tyckte att det kanske inte funkade eftersom jag ska ha på från 1cm till lite över 2cm tjockt. De ringde då till finnas tekniska avd men hon där kunde inte riktigt svara på om det kommer att fungera utan skulle behöva prata med sina semestrande kollegor. Jul och nyår fy! Därför tänkte jag kolla med er någon som har testat så tjockt på en betonghålstensvägg. Sedan är ju tanken att kalka på detta och då började bygghandlaren svamla om att fixat kan vara för starkt (mycket cement) så att mur och putsbruket inte orkar hålla fast ii betonghålstensvägg.
Jag hade kört med putsbruk b.
Jag förutsätter att dina väggar är råa, dvs inte målade. Annars blir det till att slipa.
Stänk (grunda) väggen dagen innan med sluring. Sedan är det bara att köra på dagen efter.
Lycka till!
Skickat från Byggahus appen
Jag förutsätter att dina väggar är råa, dvs inte målade. Annars blir det till att slipa.
Stänk (grunda) väggen dagen innan med sluring. Sedan är det bara att köra på dagen efter.
Lycka till!
Skickat från Byggahus appen
Får jag fråga varför B (Jimmy N) är inte fraktionen större i c och bättre vid tjocka pålägg? Ja väggarna är råa putsen har jag slagit ner så nu är det betonghålsten synlig. Ingen som har någon fundering angående styrkan i de olika skikten????
Klicka här för att svara