Ska titta på ett hus där en Anticimex förbesiktning indikerar fuktproblem i krypgrunden.
Enligt protokollet är krypgrunden för låg ("ej krypbar") för att besiktiga och på det enda stället man kom åt att mäta var RF 20% på undersida bjälklag.

- Huset är byggt -59, var denna typ av väldigt låga krypgrunder vanliga då?
- Hur inspekterar man, optoteknik?
- Hur åtgärdar man denna typ av krypgrund om det skulle finnas angrepp, vilket ju är sannolikt med så hög RF?

/Dea

Ja, man inspekterar med kamera, ev. mäter fuktkvot på flertalet ställen där man kommer åt, ev. syll och trossbotten.

Åtgärderna är desamma som "alla" krypgrunder förutom att du först måste öppna upp golven uppifrån boytan först.
- gräv om möjligt ut till krypbar höjd
- byt ut/åtgärda eventuella skador (minimal påverkan kan målas med t.ex. Boracol).
- bort med organiskt material liggande på marken
- lägg dränerande material och sedan plast som tejpas tät och tätas mot grundmur
- installera avfuktare i krypgrunden och täta eventuella kattventiler.
- installera också hygrometer i krypgrunden, med fördel en fjärravläst.

Jag har en krypgrund som är lite för otät och då den är byggd på 1800-talet är den INTE gjord enligt ovan beskrivning. Vid besiktning hittades dock ändå bara en enda liten skada, trots att fuktigheten stundtals är ganska hög. Trä tål lite mer än man tror.

Tack!

Någon känsla för kostnad om man lägger ut detta?

/Dea

Ingen aning om kostnad, men när är besiktningen utförd, alltså tid på månad?

Innan du börjar projektera med allt det föreslagna så tycker jag att du ska ta och följa med läget under ett år och se om åtgärder alls är nödvändiga.

Välj en annan besiktningsfirma.... Anticimex kan du surfa runt och läsa om.... ;)

Hej Dea
Gör intaget i grunden utifrån så slipper du lukten i huset under tiden som du åtgärdar felen. finns där mögel så luktar det vidrigt i hela huset och det länge.Det är också enklare att få bort massorna den vägen ..
Eti..

Hej igen
Är det ett enplanshus eller ....
en torpargrund skall ha mycket luft för att må bra ju fler gluggar ju bättre eller större och helst öppna så att luften verkligen kommer in och kan torka upp så sköter det sig själva.
Jag gjorde egna galler och satte för, så inte katter eller andra djur tog sig in.
Sedan satte jag ett stående 110 mm plaströr ner genom golvet, i en garderob, mitt i huset och detta rör gick upp över tak som en extra ventilation. fungerar hur bra som helst.Luften in via ventilerna och ut genom röret .Fungerar även när det inte blåser . T.o.m. byggnadsnämnden tog detta till sig för dom hade fått fuktproblem på flera hus i kommunen . Sedan gräver du ut så mycket så att du kan sitta på knäna och gräva , det blir ca 1 meter.. en lagom höjd.. sen gör du en räls av några brädor som du kan köra på . och en lagom stor vagn med 4 hjul ( fasta )
sen kan en lasta vagnen under och en kan dra ut vagnen genom hållet i väggen med ett rep och lasta av ..
svårare än så är det inte, när man väl kommit igång så går det snabbt..
Eti..

Redigerat:
Tack för alla svar!

Har nu varit och tittat på huset och kikat in i de inspektionsluckor som finns till krypgrunden.

Huset är byggt på 50-talet och tillbyggt bara några år efter det stod färdigt.
Det är ett hus i små etage så en del, garage, hall och badrum/tvättstuga är platta på mark.
Första halv-etage och tillbyggnaden har krypgrund så krypgrunden är inte hela husets storlek på bottenvåningen.

Krypgrunden är indelad i "fack" med öppningar emellan och ganska gott om ventiler.
När jag kollade i inspektionsluckoprna på de två delarna blev jag lite överraskad....

Originaldelen har, i den delen man kan komma in och ta bilder i, golvplankor i trä?

264201393521P01b8.jpg

d64201393635Pe2de.jpg

- Är detta ett vanligt sätt att bygga krypgrund?
- Vad kan tänkas finnas under plankorna?

Det fanns ingen lukt och med den halvdana kameran jag hade med ser man inga mögelangrepp.

Andra delen har har en gjuten platta, så det är som en miniatyrkällare....

5b4201393708Pc721.jpg

5f4201393805P02d3.jpg

Båda dessa konstruktionssätt är nya för mig så jag vill gärna ha åsikter om det är bra eller dåligt.... budgivningen startar på onsdag.

Naturligtvis kommer vi om vi köper ha besiktningsklausul och ta in en besiktningsman som är bra på grund och som har bättre inspektionsverktyg.

/Dea

Ser ju riktigt bra ut, kanske inte så optimalt med plankor på marken men de är ju rätt lätta att kasta ut.

Inget att fundera på inför budgivning enligt mig.

Hej ..
Intressanta bilder. Tur att det är många ventiler för annars hade det inte sett ut så här..
Detta med plankor som golv i en krypgrund har jag aldrig sett förut . huset måste stå på en bra grusbacke
annars hade det varit mycket mögel på golvet. Hade varit kul att se hur plankorna se ut på undersidan..
oavsett skulle jag ta bort plankorna och bara ha grus där.
andra delen ser helt OK ut torrt och fint på cementen
sista bilden , verkar som det sitter en asfaboard där som håller upp isoleringen ,, där skall du spika lite brädor så att inte skivan åker ned ,den har redan börjat bula sig...
annars ser det bra ut där också ..
det är min bedömning
Vänligen
Eti..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.