I min sutterängvåning har vi en radonsug installerad som suger luft från hål genom bottenplattan på 5 ställen (för att bli av med markradon). Ska nu renovera nedervåningen och funderar då på att installera nya ventilerade undergolv (Granab eller Nivell).

Kommer i så fall radonsugen fylla någon funktion? Det känns lite "kaka på kaka" att ha både en radonsug som skapar undertryck under bottenplattan samt ett ventilerat undergolv. Den markradon som sipprar upp genom bottenplattan borde väl då försvinna med den luften som ventileras ut från golven. Eller tänker jag fel?

Ska jag fylla igen borrhålen när jag installerar det nya golver, eller ska jag låta dem och radonsugen vara kvar?

Är det ingen som har någon uppfattning om detta??

Hej
Många gånger installeras ventilerade golv för att åtgärda fuktskadade golvkonstruktioner.
Som bonus får man ner radonvärdet eftersom golvet blir lufttätt mot övriga rummet.Lådan som bildas mellan betongen och övergolvet ventileras och radonhaltig luft ventileras bort.Jag gissar att det är viktigare att det blir absolut tätt vid syllen och ev sprickor i plattan när du har båda två.Luftomsättningen i dessa golv är så låg att jag inte tror att det ersätter radonsugen.
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.