Jahapp, det var väl bara en tidsfråga efter den här sommaren och hösten... fukt i källargolvet så flinggolvsfärgen släpper i stora sjok. Bör givetvis dräneras om, men vad kan man göra åt det tills vi får råd? Avfuktare? Andra tips?
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Oisolerat, därför ouppvärmt. Men kanske läge att brutalelda i pannan, så jag värmer källaren? Eller kostar det mer än det smakar?
Hade ju tänkt isolera i samband med dränering men inte än på några år...
Torrt är det säkert när det är dubbelsiffriga minusgrader. Här är der snö och tö om vartannat.
Hade ju tänkt isolera i samband med dränering men inte än på några år...
Torrt är det säkert när det är dubbelsiffriga minusgrader. Här är der snö och tö om vartannat.
Ett amatörsvar men en avfuktare lär inte hjälpa om det är markfukt som är ditt problem. En lösning är givetvis att inte ha ett diffusionstätt golv. Skulle det i sin tur ge dig för hög luftfuktighet så är en avfuktare en tillfällig lösning på det problemet.
jtl: Ja det är ju det som jag funderar på också. Problemet är ju inte luftfukigheten först och främst utan fukten i golvet. Och där hjälper väl ingen avfuktare?
Sen undrar jag om det kan vara så att den som målat golvet använt fel färg, så det blivit diffusionstätt och det är därför som problemen börjar komma nu? Vad tror ni?
Sen undrar jag om det kan vara så att den som målat golvet använt fel färg, så det blivit diffusionstätt och det är därför som problemen börjar komma nu? Vad tror ni?
Har ingen aning om vad de har använt, men den lossnar i stora sjok som har en väldigt plastig känsla. Har svårt att tänka mig att något vatten kan passera dem! Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag faktiskt om att det inte är dräneringen som är det stora problemet utan att det blivit helt diffusionstätt i golvet, och så blev årets fuktchock bara, bokstavligt talat, droppen. Vad tror ni andra?
Säkert någon eländig plastfärg.Det behövs inte speciellt mycket fukt för att färgen ska ge sig iväg.Problemet med plastfärg är att fukten ackumuleras och till slut blir det blött och färgen släpper.
Fredrik
Fredrik
tror också att det är färgen som förvärrade saken.
Den fuktvandring som alltid finns i betongen som ligger direkt på mark kan vara helt osynlig och knappt märkbart i en lagom varm källare före man täppt till med plastfärg.
Om du har tålamod så låt förfallet fortsätta ett tag till så att de mesta av färg släpper av sej själv eller riv av det själv. Sen kan du välja en mer hållbart ytsikt typ klinker med generösa fogar eller bara slipad betong behandlat med vattenglas.
gaia
Den fuktvandring som alltid finns i betongen som ligger direkt på mark kan vara helt osynlig och knappt märkbart i en lagom varm källare före man täppt till med plastfärg.
Om du har tålamod så låt förfallet fortsätta ett tag till så att de mesta av färg släpper av sej själv eller riv av det själv. Sen kan du välja en mer hållbart ytsikt typ klinker med generösa fogar eller bara slipad betong behandlat med vattenglas.
gaia
Såhär ser det ut för er som undrar. Ja jag tror nog att det är som ni skriver, det har förmodligen legat och jäst en längre tid. Det ser lite småbubbligt ut här och var över hela golvet. Den dagen jag renoverar källaren är jag helt inne på att skrapa bort färgen och antingen lägga klinkers eller golv på gummimatta (platonmatta?) med luftspalt runt socklarna. Tack för hjälpen alla!
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
http://www.hagmans.se/se/Inspiration/Golv/Garagesystem
Den påstås vara fuktgenomsläpplig.
Den påstås vara fuktgenomsläpplig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden