11 989 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Ta upp besiktningshål till krypgrund, vad tänka på?
Hej!
Är Nybliven husägare till ett hus byggt 78. Större delen av huset är med hel källare men en mindre del (typ 20 m2) är byggd på krypgrund, som dessvärre saknar inspektionsmöjlighet. Där har vi ju så att säga köpt grisen i säcken. Ingen dålig lukt eller annat som tyder på problem har noterats.
Hur som helst har jag planerat att ta upp ett hål i grundmuren och sätta in en lucka. Detta dels för att kunna inspektera och dels för att kunna komma in i grunden och lägga plast på marken samt eventuellt ställa in en avfuktare. Tror att grunden består av putsad leca-sten, men är inte säker.
Vad ska jag tänka på? Hur ska hålet tas upp och var? Finns risk att försvaga konstruktionen? Hur stor öppning kan jag ha? ( jag vill ju kunna ta mig in och ut)
Är Nybliven husägare till ett hus byggt 78. Större delen av huset är med hel källare men en mindre del (typ 20 m2) är byggd på krypgrund, som dessvärre saknar inspektionsmöjlighet. Där har vi ju så att säga köpt grisen i säcken. Ingen dålig lukt eller annat som tyder på problem har noterats.
Hur som helst har jag planerat att ta upp ett hål i grundmuren och sätta in en lucka. Detta dels för att kunna inspektera och dels för att kunna komma in i grunden och lägga plast på marken samt eventuellt ställa in en avfuktare. Tror att grunden består av putsad leca-sten, men är inte säker.
Vad ska jag tänka på? Hur ska hålet tas upp och var? Finns risk att försvaga konstruktionen? Hur stor öppning kan jag ha? ( jag vill ju kunna ta mig in och ut)
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej ..
Ofta är husen byggda med syll närmast grunden , en planka som ligger längsgående på grunden.
så även om du tar upp ett hål på ca. 80 cm så skall det inte hända något ...kolla bara så
det inte är en skarv i syllen precis där du gör hålet..
Detta gör du på en gavel och ca 1,5 meter från hörnet .. Gaveln är den sida som det är minst risk att det ska hända något med konstruktionen..
Jag tycker det är bättre att öka luftgenomstömmningen och undvika plasten , större och bättre ventiler.
och så slipper du avfuktaren ..
Eti..
Ofta är husen byggda med syll närmast grunden , en planka som ligger längsgående på grunden.
så även om du tar upp ett hål på ca. 80 cm så skall det inte hända något ...kolla bara så
Detta gör du på en gavel och ca 1,5 meter från hörnet .. Gaveln är den sida som det är minst risk att det ska hända något med konstruktionen..
Jag tycker det är bättre att öka luftgenomstömmningen och undvika plasten , större och bättre ventiler.
Eti..
Redigerat:
Åhh, ok. Tack! Men jag tror att luckan hamnar på långsidan då krypgrunden ligger i en slänt. Ena gaveln sitter ihop med resten av huset och vid den andra är grundmuren bara ca 40 cm ovan mark. Skulle kunna öppna inifrån källaren, men det känns lite synd att sabba en vägg i gillestugan.
Det där med plasten var intressant. Vad menar du med bättre ventiler? Bara större, eller med fläktar?
/Magnus
Det där med plasten var intressant. Vad menar du med bättre ventiler? Bara större, eller med fläktar?
/Magnus
ABSOLUT INTE man ska inte släppa in varm fuktig luft i grunden där den kondenserar och ställer till det. Plast på marken och ingen eller lite ventilation.etiol skrev:Hej ..
Eti..
Men kall uteluft då?
Hej ..
Om du skall göra luckan på långsidan så se till att du gör hålet mellan 2 takstolar, du har visserligen en syl där också men det känns tryggare så.
Dom vanliga ventilerna som ofta sitter på husen idag , är inte tillräckliga, konstruktionen på dom gör att det måste blåsa halv storm rakt mot ventilen för att dom skall fungera. Jag tog bort mina och satte ett snyggt nät istället
och nu fungerar det mycket bättre. För luften måste in och skall ju ut också .
Oss emellan ingen plast. Frisk luft är det bästa för en torpargrund ..
Eti..
Om du skall göra luckan på långsidan så se till att du gör hålet mellan 2 takstolar, du har visserligen en syl där också men det känns tryggare så.
Dom vanliga ventilerna som ofta sitter på husen idag , är inte tillräckliga, konstruktionen på dom gör att det måste blåsa halv storm rakt mot ventilen för att dom skall fungera. Jag tog bort mina och satte ett snyggt nät istället
och nu fungerar det mycket bättre. För luften måste in och skall ju ut också .
Oss emellan ingen plast. Frisk luft är det bästa för en torpargrund ..
Eti..
Ta upp ett hål o sätt in en lucka så utrymmet bllir tillgängligt. Städa ut ev. byggrester o kolla så allt ser ok ut där. Sätt in en luftfuktmätare som du kan kolla av uppe i huset regelbundet. Gör INGET annat förrän du HAR ett problem med utrymmet! Att börja ändra på något som har fungerat hitintills kan göra att du FÅR problem. Plastfolien brukar rekommenderas men kanske inte nödvändig hos er. Vänta o se en säsong hur luftfuktigheten ser ut i utrymmet tycker jag.
Ja det låter ju faktiskt rimligt. Såvida det inte är problem redan. Men det lär visa sig.
Var köper man luftfuktighetsmätare som kan fjärravläsas?
Var köper man luftfuktighetsmätare som kan fjärravläsas?
Ahh, toppen! Tack allihop för all hjälp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden