2 021 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Grund på berg
Det är inte helt uteslutet men troddde att platta var bäst. Idag har jag torpargrund och vet egentligen inte vad som händer under huset, men det kommer in möss och det är något större djur som ´knör´ under huset ibland - så helst skulle jag villja vara ett med berget - men allt har ju ett pris. Känner att jag vill ha något gediget nu effter att ha levt VÄLDIGT primitivt då jag varit där. Jag TROR att jag prioriterar grunden framför huset samt isolering/material framför t ex uterum som jag först tänkt skulle ingå. Detta kan jag dock bygga till när/om jag får tid/råd längre fram. Vindkupa är också något som jag kan tänka mig (med utgång till verande över uterummet/Prio 2). Vill dock att de viktiga bitarna skall göras av proffs och med en så kort byggprocess som möjligt. Huset skall vara tätt, vatten och el inkopplat - det är prio 1 förutom grund, luftvärmepump och avlopp. Kan jag sedan spara pengar genom att göra saker själv och låta det ta längre tid så får det bli så (då jag inte har tummen mitt i handen själv). Har satt in fönster, spikat/nitat yttertakak, isolerat mm förut. Skulle först vilja veta vad det kostar med platta/golvvärme/luftvärmepump och om det går att göra till rimpligt pris (huset är 'lättare' att budgetera då man t ex kan gå på fastpris). Någon typ av eldstad/kamin finns också med i planerna. Man kanske kan 'stretcha lite' på budgeten också genom att hyra ut huset några veckor per säsong. Jag är flexibel och kollar än så länge bara möjligheterna. Sedan får man kompromissa, ha, ha. 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Växthusgrund: gjuta klack direkt på berg eller göra plant med grus
Grund & Markarbeten -
Grundmur på berg - går den att isolera och täta mot fukt
Isolering -
Dräneringsslang krypgrund som står på berg/höjd
Grund & Markarbeten -
20cm luftrum för plintgrund - även på berg?
Grund & Markarbeten -
Tips för hus på berg med vatten som kommer in i krypgrund
Grund & Markarbeten