:confused:Hej, jag drömmer om att bygga ett nytt hus på min tomt så småningom - så än så länge är jag bar på dröm/idé-stadiet. Funderar mest på vilken budget jag behöver och om det är rimplt att fortsätta planera. Vad jag mest oroar mig för är kostnaden för grund och markarbeten. Jag har idag ett litet, 30 kvm, hus intill ett berg vars höjd huvudsakligen ligger på 1 m ovanför husets. Faktum är att det är så platt att jag klipper den tunna gräsmattan/fetbladsmattan som växer på berget med gräsklippare. För att jag skall kunna bygga ett hus här måste jag dock därför spränga bort en del sten för att få den yta som krävs, ca 90 kvm. Högsta punkten (spetsig) kanske ligger 80 cm över den övriga släta ytan .Ca 40 % av den tänkta ytan ligger inom 30 cm höjdskillnad skulle jag gissa. Sedan ligger 40 % inom 40 cm skillnad och kanske 5 % över 50 % och resten däremellan. Undrar HUR JÄMN ytan måste vara ( rekommenderas var) innan man kan anlägga en grund på beget. Vill helst inte ha en grund som ligger mycket över den befintliga 'platta' ytan. Jag antar att den lämpligaste grunden här är en platta som gjuts ovanpå berget och att man först utjämnar med singel/sand eller? Tanken är att ha värmeslingor i grunden men inget måste. Någon idé om ungefärlig kostnad? Huset skall användas som ett fritidshus året runt. Har egen borrad brunn idag men inget 'riktigt avlopp (gammal stenkista) så det är ytterligare en kostnad som kommer till och som kanske bör görs ihop med bergrunden. Eftersom huset bara kommer att nyttjas vid ledigheter och det bara är jag och min son i hushållet vill jag inte dimensionera för mer än vi själva behöver men någon typ av enklare avlopp är nödvändigt - beroende på vad som godkänns ute på landet naturligtvis. Funderar hur detta skall anläggas i relation till grunden. Måste man spränga för att avloppet skall hamna på frostfritt djup etc? Antar att man måste göra (planera för) någon slags anslutning via grunden redan från början..Tacksam om någon kan hjälpa en oerfaren men nyfiken, ev. förstagångsbyggare/mamma . Försöker läsa på och planera för jag måste använda pengarna på bästa sätt. Har inte råd att bli lurad eller få en massa obehagliga överraskningar.Om det blir något av tänker jag gå ut med offerter men vill vara påläst innan.

Har du inte funderat på plintgrund, är ju en av de billigaste grundtyperna o så slipper du spränga helt och hållet?

Det är inte helt uteslutet men troddde att platta var bäst. Idag har jag torpargrund och vet egentligen inte vad som händer under huset, men det kommer in möss och det är något större djur som ´knör´ under huset ibland - så helst skulle jag villja vara ett med berget - men allt har ju ett pris. Känner att jag vill ha något gediget nu effter att ha levt VÄLDIGT primitivt då jag varit där. Jag TROR att jag prioriterar grunden framför huset samt isolering/material framför t ex uterum som jag först tänkt skulle ingå. Detta kan jag dock bygga till när/om jag får tid/råd längre fram. Vindkupa är också något som jag kan tänka mig (med utgång till verande över uterummet/Prio 2). Vill dock att de viktiga bitarna skall göras av proffs och med en så kort byggprocess som möjligt. Huset skall vara tätt, vatten och el inkopplat - det är prio 1 förutom grund, luftvärmepump och avlopp. Kan jag sedan spara pengar genom att göra saker själv och låta det ta längre tid så får det bli så (då jag inte har tummen mitt i handen själv). Har satt in fönster, spikat/nitat yttertakak, isolerat mm förut. Skulle först vilja veta vad det kostar med platta/golvvärme/luftvärmepump och om det går att göra till rimpligt pris (huset är 'lättare' att budgetera då man t ex kan gå på fastpris). Någon typ av eldstad/kamin finns också med i planerna. Man kanske kan 'stretcha lite' på budgeten också genom att hyra ut huset några veckor per säsong. Jag är flexibel och kollar än så länge bara möjligheterna. Sedan får man kompromissa, ha, ha. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.