Hej,
vi behöver dränera om vårt nyköpta hus.
Det är byggt 1954 med träfasad men denna byttes ut på -80 talet mot tegel. I samband med detta så breddade man även grunden med cirka 20cm (typ hålsten).
Då jag "provgrävt" runt huset ser jag att denna breddning slutar 20cm under makytan, dvs cirka 1m över grundplattan.
Finns det någon risk att hela fasaden rasar om man gräver runt huset för att dränera?
Eller är detta vanligt förekommande, utan någon som helst risk för ras?
mvh
Fredrik
vi behöver dränera om vårt nyköpta hus.
Det är byggt 1954 med träfasad men denna byttes ut på -80 talet mot tegel. I samband med detta så breddade man även grunden med cirka 20cm (typ hålsten).
Då jag "provgrävt" runt huset ser jag att denna breddning slutar 20cm under makytan, dvs cirka 1m över grundplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon risk att hela fasaden rasar om man gräver runt huset för att dränera?
Eller är detta vanligt förekommande, utan någon som helst risk för ras?
mvh
Fredrik
Jag är tveksam till att det är en bra idé att gräva ur om den delen av fasaden som nu är murad inte kan stå på något. Gräver du ur helt så har ju den nya fasaden inget stöd alls under...
Jag skulle åtminstone lägga dit stöttor, alternativt lägga in plintar eller något för att stötta upp fasaden.
Risken är ju också när du återfyller att det inte blir "packat" under fasad-delen och då kan den ju sjunka ner...
Märkligt att de inte har grävt ner till grundmuren/plattan... och ännu märkligare att man inte dränerade på samma gång...
//Anders
Jag skulle åtminstone lägga dit stöttor, alternativt lägga in plintar eller något för att stötta upp fasaden.
Risken är ju också när du återfyller att det inte blir "packat" under fasad-delen och då kan den ju sjunka ner...
Märkligt att de inte har grävt ner till grundmuren/plattan... och ännu märkligare att man inte dränerade på samma gång...
//Anders
Om det verkligen är byggt på det sättet borde det vara sprickor över hela fasaden kan man tycka. Och om det inte är sprickor så är det rimligvis infäst i källarväggen på någotvis och då borde det ju vara ok att gräva......kan man tycka.
Är det murat tegel så "limmar" det ju ihop väggen rätt bra och jag tror visst en sådan fasad kan klara sig att stå på marken utan att spräcka putsen.
Däremot är jag ju tveksam till att det är en bra idé att gräva ur så hela väggen förlorar stödet av marken (om det nu är så att marken är det enda som "håller upp" tegel fasaden).
Det säkraste blir väl i så fall att gräva ur bitvis lägga dränering och samtidigt stöda upp under tegelfaseden, alltså mellan den riktiga grunden och den nya fasaden. Det borde ju gå att göra med tegel (frostsäker sådan), marksten e.dyl. om du inte vill gjuta...
Från bilden ser det ju ut som om fasaden hänger i luften bara där du grävt ur...
//Anders
Däremot är jag ju tveksam till att det är en bra idé att gräva ur så hela väggen förlorar stödet av marken (om det nu är så att marken är det enda som "håller upp" tegel fasaden).
Det säkraste blir väl i så fall att gräva ur bitvis lägga dränering och samtidigt stöda upp under tegelfaseden, alltså mellan den riktiga grunden och den nya fasaden. Det borde ju gå att göra med tegel (frostsäker sådan), marksten e.dyl. om du inte vill gjuta...
Från bilden ser det ju ut som om fasaden hänger i luften bara där du grävt ur...
//Anders
Problemet är att få marken som bärande under tegelfasaden där det kommer att sätta sig under flera års tid. Så efter ett tag hänger hela fasaden i luften även om du endast åtgärdar ett stycke åt gången.anders07 skrev:Är det murat tegel så "limmar" det ju ihop väggen rätt bra och jag tror visst en sådan fasad kan klara sig att stå på marken utan att spräcka putsen.
//Anders
Här krävs det att ts tar hjälp av en sakkkunnig firma för att undersöka nuvarande konstruktion på plats.
Klicka här för att svara