I höstas försökte jag mig på att putsa av och snygga till källargrunden. Det var några små skavanker där grunden tappat lite puts, 3-5 mm djupt. Uppenbarligen har jag ingen aning om hur detta går till, för nu reser sig putsen som en rostblemma på bilen och allt bara rasar ner...Tror jag använde vanligt putsbruk B. Vad gör jag för fel?

Kan vara ett par olika problem.

1. Otillräcklig rengöring av väggen innan putsning. Den måste vara helt ren, lämpliga metoder är maskinell stålborstning, diamantslipning och högtryckstvätt. Allt löst material tas bort ner till ren och fast underlag, finns det alger måste de tas bort med algmedel.

2. Felaktig blandning av putsen med för mycket vatten. Blanda exakt som det står på säcken.

3. Ingen eller dålig för- och eftervattning. Väggen skall förvattnas dagen innan och sedan eftervattnas tre dagar efter putsningen. Starkt sugande underlag kan även behöva vattnas löpande medans man putsar.

4. Felaktiga temperaturer, dygnstemperaturen under tre dagar efter putsningen får inte gå under 5 grader. Om det är en södersida måste putsen skyddas mot solen och för snabb uttorkning.

• Gilla
mrcslndstrm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.