Hej

Jag har fått ett pris på 93000 efter rot för dränering ink. 10cm isodrän med en ny dagvattenbrunn. Inga andra konstigheter och de ska dränera 35lpm.

Spontant känns det saltat. Vad tycker ni?

Vem ansvarar för att återställa i trädgärden?
Hur djupt måste man gräva?

Vi betalade ca 40 totalt för ca 32lpm med 20cm pordrän. 1.5-2m djupt. Vi satt upp pordränen själva, resten gjorde grävaren med dräneringsrör osv. Ingen ny brunn

man måste gräva ca 1,50 i lerjord och vi det är bara grovåterställning efteråt dvs. att jorden lutar ifrån huset.

tack för input youask

kollade lite mer exact..

Vi hade mestadels sand och gräva i. Ganska bra med utrymme runt huset, grävaren återställde förutom att vi fick lägga på lite ny jord + så gräs

Arbetet 14000kr efter rot, inkl dräneringsrör, spolbrunnar samt grus.
Matrial pordrän med duk o allt däromkring 23000kr Totalt 95kvm.

Känns som att 93 efter rot är ett hån.

Detta skulle vara första gången vi plockar in en hantverkare, har totaltrenoverat i stort sett hela huset själva och tror mig kunna fästa några isolerskivor mot väggen.

vart köper man isodärn / podrän lättast? Beijer? Vanlig Bygghandel?

När vi skulle dränera för två år sedan tog vi in två offerter, den första var på ca 75k efter rot och den andra på 125k efter rot.
Vi valde att göra jobbet själv och anlitade endast för grävning (maskin + gubbe) och det slutade då på ca 35k och en knapp vecka mindre semester (i kalendertid tog det dock >2v för det regnade i mer än en vecka och vi ville inte trampa runt i leran)

gnuttisch skrev:
Känns som att 93 efter rot är ett hån.

Detta skulle vara första gången vi plockar in en hantverkare, har totaltrenoverat i stort sett hela huset själva och tror mig kunna fästa några isolerskivor mot väggen.

vart köper man isodärn / podrän lättast? Beijer? Vanlig Bygghandel?
Gossman produkter fick jag bäst pris från av de ja kollade med

I Skåne ligger det på ca 2000 lpm inkl material. Fick ett budget pris där i förra veckan.

Jag köpte isodrän och rör på beijer efter lite förhandling. Optimera verkade helt oitresserade av att sälja utifrån deras priser....

Bytte ni även dagvattensbrun när ni ändå hade det uppgrävt?

Fick min offert idag med:)

42000kr ink rot.

Och då är det med 10cm isodärn, nytt dagvatten rör. Ink brun

Jag hade ett liknande pris som ditt, men då pratar vi 50-60 lpm och massor av berg... ;)

Hej.

Vi håller just i detta nu på att dränera med isodrän (100 mm). Har tagit in en som gräver samt fixar bortforsling av tre lass jord/sten och kör hit några kubik singel. Går på ca 25' efter rot. Vidare har vi köpt allt material själva (blev optimera få de gav oss bra pris på skivorna). Blir två brunnar (Norrköpings kommun vill ha det så), en för dagvatten och en för dränering som man sedan pumpar till dagvattenbrunnen.

Jag gör allt arbete själv och det är inget som är avancerat, det klarar vem som helst av. Dock är det slitsamt och tungt. Det värsta momentet är att slipa bort den gamla kallasfalten från grunden. Smutsigt och slitigt för ryggen att gå över hela grundmuren med vinkelslip. Ska börja sätta skivor i eftermiddag :)

Tror hela kalaset kommer landa på ca 50' när vi är klara. 35 lpm har runt huset.

Eric

Tack för alla svar, lutar mer åt att vi gör jobbet själva.

Funder på brunn, är det en sådan man ska ha? Står dock inget om sandfång? Men det är väll den delen av brunnen som är under de sista anslutningarna om jag har förstått detta rätt.

http://www.rinkabyror.se/artikel/gardsbrunn-455x2m/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.