14 091 läst ·
7 svar
14k läst
7 svar
Platta på mark på lera, risk?
Halloj!
Vi är i farten och funderar på ett nyckelfärdigt hus, vi har dock fått reda på att tomtmarken består av lera enligt pdf:en, Vår tomt är den snett ovanför siffran 3, vi har alltså 2-4 och 4-6m lera plus att det har gått en liten bäck genom tomten som också syns på bilden.
Ingen geoteknisk undersökning har gjorts på just "vår" tomt, utan man kommer att ta beslut hur grunden ska utföras när man börjar gräva. För mig väcker det en del frågor och farhågor:
*Är det direkt olämpligt att bygga där, iom all lera och den gamla bäcken?
*Om de struntar i pålning för att man "förmodligen" inte behöver det och skiten sätter sig, vad hände då? Det är nämligen så att i tomtpriserna har man räknat med att behöva påla några hus, så vi kommer inte att stå för den kostnaden. Däremot kan företaget spara en hel del på att skippa pålning...
*Ska man kanske kräva en oberoende geoteknisk undersökning innan man köper tomten för att vara säker på att grunden utförs rätt?
Har googlat i timmar men blir nästan bara mer förvirrad... min senaste slutsats var väl att man helst inte ska bygga på lera utan att påla, men jag vette sjutton.
Help!
Vi är i farten och funderar på ett nyckelfärdigt hus, vi har dock fått reda på att tomtmarken består av lera enligt pdf:en, Vår tomt är den snett ovanför siffran 3, vi har alltså 2-4 och 4-6m lera plus att det har gått en liten bäck genom tomten som också syns på bilden.
Ingen geoteknisk undersökning har gjorts på just "vår" tomt, utan man kommer att ta beslut hur grunden ska utföras när man börjar gräva. För mig väcker det en del frågor och farhågor:
*Om de struntar i pålning för att man "förmodligen" inte behöver det och skiten sätter sig, vad hände då? Det är nämligen så att i tomtpriserna har man räknat med att behöva påla några hus, så vi kommer inte att stå för den kostnaden. Däremot kan företaget spara en hel del på att skippa pålning...
*Ska man kanske kräva en oberoende geoteknisk undersökning innan man köper tomten för att vara säker på att grunden utförs rätt?
Har googlat i timmar men blir nästan bara mer förvirrad... min senaste slutsats var väl att man helst inte ska bygga på lera utan att påla, men jag vette sjutton.
Help!
Vårt hus står på gammalsjöbotten, lera, som många andra hus i Uppsala. Huset (med källare) är byggt 1969 och pålades 2002, då halva huset sjönk, ca 5-10cm. Det var tidigare ägare som pålade så vet inte vad det kostade, men det verkar som den halva av huset som pålades har slutat sjunka. Det som är lite bökigt i vårat fall är att det är markradon som letar sig in i sprickorna. En granne som byggde nytt hus själv nu, pålade inte och han har byggt många hus och ansåg inte att det behövdes...
Nu är jag arktitekt student i Spanien och inte jätteinsatt i hur man vanligtvis bygger i Sverige, men jag kan resonera utifrån Eurokoderna och Boverkets byggregler (som är samma i Spanien iom gemensamma EU EN normer),
Utan geoteknisk undersökning är det givetvis inte möjligt att räkna på vilken grund och dränering du behöver.
I vilket fall kommer den geotekniska undersökningen ge dig siffror på bärighet på olika jordlager och fuktighetsgrad. Om bärigheten inte är tillräcklig i de övre lagrena är man tvungen att påla grunden för att kunna utnyttja bärigheten av de marklager som är längre ner. Fuktigheten i marken påverkar två saker: att det påverkar markens sammansättning så att bärigheten är sämre, och att du kommer bli tvungen att använda dig av ett specifikt dräneringssystem.
Det är alltså en fråga om siffror. Din byggnad måste uppfylla kraven för Eurokoderna och BBR, och utifrån den geotekniska undersökningen så kan man räkna ut vilken grund och dränering då måste använda.
Nu är jag lite osäker för tillfället på huruvida man redovisar dessa beräkningar till kommun eller försäkringsbolag i Sverige, om man nu gör det över huvudtaget, i vilket fall är det handlingar som lämnas in när man söker bygglov i Spanien. Hur som helst så är det meningen att alla byggnader i EU skall uppfylla kraven.
Det finns alltså formler och siffror som kan svara på dina frågor
Alltså:
Jag skulle kunna svara på de juridiska frågorna om det gällde Spanien, men tyvärr har jag inte koll på vem har ansvar för vad i Sverige ännu
(I Spanien skulle alla som bygger och räknar vara direkt ansvariga för det dom gör, alltså skulle du inte ha några problem att får skadestånd efter förhandling eller domstol om det uppstår problem för att dom har använt fel system eller metod, allt detta skulle gå att kontrollera iom att bygglovs handlingarna måste innehålla allt, något jag vet dom inte gör i Sverige)
Du kanske kan leta upp liknande situationer här, eller direkt fråga Boverket eller liknande: http://www.boverket.se/Lag-ratt/Rattsfall/
Utan geoteknisk undersökning är det givetvis inte möjligt att räkna på vilken grund och dränering du behöver.
I vilket fall kommer den geotekniska undersökningen ge dig siffror på bärighet på olika jordlager och fuktighetsgrad. Om bärigheten inte är tillräcklig i de övre lagrena är man tvungen att påla grunden för att kunna utnyttja bärigheten av de marklager som är längre ner. Fuktigheten i marken påverkar två saker: att det påverkar markens sammansättning så att bärigheten är sämre, och att du kommer bli tvungen att använda dig av ett specifikt dräneringssystem.
Det är alltså en fråga om siffror. Din byggnad måste uppfylla kraven för Eurokoderna och BBR, och utifrån den geotekniska undersökningen så kan man räkna ut vilken grund och dränering då måste använda.
Nu är jag lite osäker för tillfället på huruvida man redovisar dessa beräkningar till kommun eller försäkringsbolag i Sverige, om man nu gör det över huvudtaget, i vilket fall är det handlingar som lämnas in när man söker bygglov i Spanien. Hur som helst så är det meningen att alla byggnader i EU skall uppfylla kraven.
Det finns alltså formler och siffror som kan svara på dina frågor
Alltså:
Det är inte olämpligt om man använder sig av rätt lösningar.
Detta är en juridisk fråga, men det går väl att fråga företaget vilket ansvar de tar på sig.
Jag tror inte det skall behövas, om en geoteknisk undersökning är gjord så är det någon som är ansvarig för det, detta hör ihop med svaret på förra frågan. Misstänker du att företaget genomför arbetet felaktigt?
Jag skulle kunna svara på de juridiska frågorna om det gällde Spanien, men tyvärr har jag inte koll på vem har ansvar för vad i Sverige ännu
Du kanske kan leta upp liknande situationer här, eller direkt fråga Boverket eller liknande: http://www.boverket.se/Lag-ratt/Rattsfall/
Redigerat:
Angående diket så är det ingenting du behöver bekymra dig om. Det har skett en omdikning runt skogslinjen som fångar upp vattnet från skogen i norr och transporterar det via öppna diken ner mot en vattenficka vid tidövägen.Marves skrev:Halloj!
Help!
Hela Västerås är gammal sjöbotten. Du kan grundlägga på denna lera om du hur du gör. Hur ser vägen ut utanför tomten? Är det mycket sättningar i den? Det står väl två kåkar däruppe, mig veterligen har de inte haft problem med sättningar.
Angående lermark så kan man gräva ner ett större rör under källarnivå som har lite hål i sig för att släppa igenom vatten, sedan ha en dränkbar pump med nivåvakt som pumpar vattnet ut i det kommunala avloppet... Dock är jag ganska säker på att det är något som man inte får göra!
Det stämmer, så det rinner inget vatten där idag... farhågan är väl mer att det på något sätt kanske skulle vara mindre bra att bygga där det tidigare ständigt runnit vatten men inte längre, dvs att marken sakta men säker torkar ur och att man på så sätt får sättningar.Fisch skrev:Angående diket så är det ingenting du behöver bekymra dig om. Det har skett en omdikning runt skogslinjen som fångar upp vattnet från skogen i norr och transporterar det via öppna diken ner mot en vattenficka vid tidövägen.
Hela Västerås är gammal sjöbotten. Du kan grundlägga på denna lera om du hur du gör. Hur ser vägen ut utanför tomten? Är det mycket sättningar i den? Det står väl två kåkar däruppe, mig veterligen har de inte haft problem med sättningar.
Vägen precis utanför ser ok ut (byggd på torrskorpelera enligt pdf:en), men den är väldigt skumpig och dålig under siffran "3" där det är lera enligt ritningen... detta gör mig lite orolig.
De husen som är byggda är alla byggda på torrskorpelera vilket räknas som fast mark så den jämförelsen haltar tyvärr.
@Marves, när det gäller om man skall göra en geoteknisk undersökning igen, eller om man kan använda sig av data från de tidigare undersökningar som gjorts på närliggande tomter, kan jag inte svara på. Jag vet inte hur detta är lagstiftat eller inte i Sverige, om det finns rekommendationer från Svensk Byggtjänst, eller om Eurokod 7 definierar detta. Men det vet säkert Byggnadsnämden i din kommun. Du kan nog höra med dem och fråga om det skall göras en till undersökning eller inte. Kanske är det så att företaget försöker komma undan och använder sig av gammal data, och på så sätt inte behöver kosta på sig en undersökning till.
I Spanien är det i vilket fall inte tillåtet att använda data från närliggande tomter. Det måste göras på varje tomt, och X antal hål måste göras per X m2. Vanligtvis 3 hål för en tomt för enfamiljshus. Det skulle förvåna mig om det vore annorlunda i Sverige, eftersom detta bygger på EU normer, men jag kan ha fel.
Det viktiga är alltså att företaget följer gällande regler, och gör det undersökningar som krävs, men man gör inte i regel en undersökning för mycket, utan håller sig till minimum för att hålla ner kostnaderna. Problem med grundläggning är alltid det svåraste när man ritar byggnaden, eftersom du har inte komplett information om marken, utan bara prover som visar ett medel, men marlagren kan mycket väl ändra sig markant meter för meter, men man kan helt enkelt inte kolla detta exakt. Därför finns det exakta normer om hur detta skall gå till, i Eurokod 7. Däremot är finns det många säkerhets parametrar i dimensioneringen och så vidare så i regel blir det inga problem. Men problem med grunden är bland det vanligaste, förutom läckage i tak och andra fuktskador, när det gäller byggnader.
I Spanien är det i vilket fall inte tillåtet att använda data från närliggande tomter. Det måste göras på varje tomt, och X antal hål måste göras per X m2. Vanligtvis 3 hål för en tomt för enfamiljshus. Det skulle förvåna mig om det vore annorlunda i Sverige, eftersom detta bygger på EU normer, men jag kan ha fel.
Det viktiga är alltså att företaget följer gällande regler, och gör det undersökningar som krävs, men man gör inte i regel en undersökning för mycket, utan håller sig till minimum för att hålla ner kostnaderna. Problem med grundläggning är alltid det svåraste när man ritar byggnaden, eftersom du har inte komplett information om marken, utan bara prover som visar ett medel, men marlagren kan mycket väl ändra sig markant meter för meter, men man kan helt enkelt inte kolla detta exakt. Därför finns det exakta normer om hur detta skall gå till, i Eurokod 7. Däremot är finns det många säkerhets parametrar i dimensioneringen och så vidare så i regel blir det inga problem. Men problem med grunden är bland det vanligaste, förutom läckage i tak och andra fuktskador, när det gäller byggnader.
Redigerat:
Klicka här för att svara