Hej,

vi har ett hus med källare från 1974. I anslutning till huset finns ett dubbelgarage som har sett sina bästa dagar. Garaget är en ombyggd carport och har bara vanliga "plattor" som golv. Min fundering är att riva hela rasket, gjuta en riktig platta lite större (ca 60 m2) och mura upp en ny byggnad med siporex på den. Tänkte inte använda den som garage uatn boyta, det blir istället carportar "framför" den nya byggnaden.

Problemet (jag vet inte om det är ett problem...) är att huset är dränerat under den befintliga bottenplattan, d v s under källarplanet. Jag hade tänkt bygga min tillbyggnad endast i "markplan". Men då bygger jag ju "över" dräneringen som är gjord på huset? Skulle det sedan i framtiden bli något klydd med dräneringen på den sidan av huset där jag gjort min tillbyggnad så har jag ju gjutit en betongplatta ovanpå den....

Jag har lekt med tanken att göra tillbyggnaden i två plan, d v s med källare som resten av huset men det känns som ett övermäktigt projekt. Dessutom skulle nog grannens garage (som ligger vägg-i-vägg) rämna....kan ju bli svårt nog att gräva ur till en "vanlig" platta.

buggaren

Jag skulle inte gjuta ända fram , utan lagt 2 rader betongplattor närmast huset
och då ha chansen att kunna gräva ner sig till dräneringen den vägen..
garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eti..

etiol skrev:
Jag skulle inte gjuta ända fram , utan lagt 2 rader betongplattor närmast huset
och då ha chansen att kunna gräva ner sig till dräneringen den vägen..
[bild]
Eti..
Hej, jag kan se att det underlattar komma at dranering men jag vill ju helst inte ha tva rader med vanliga plattor o barlager under som golv i mitt tillbygge?

Buggaren

...och jag skulle personligen inte vilja stå inträngd mellan två huskroppar med 60 cm avstånd och gräva mig ner två meter under jorden för hand.

Tror denna diskussion varit uppe tidigare så pröva sökning i forumet. Du är inte den första som bygger ut ett källarhus med en platta på mark

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.