Hej,

Vi gjöt plattan till vårt nya hus i torsdags, alltså 48 timmar sedan. Jag täckte med lättviktspressening och även rullar med matta, typ tjältiningsmatta.

Det kändes otäckt att gjuta vid minus 11, och temperaturen gick ner till minus 22 natten efter gjutningen.

Jag var förbi igår och betongen brann för fullt, faktiskt mer än jag trott. Ytan var säkert 15-20 grader varm, trots svinkylan (minus 8 då) här i Västerås.

På måndag kommer huset, och snickarna ville att jag skulle åka och täcka av imorgon så att de kan förbereda monteringen genom att mäta och märka upp grunden. Det var så mycket kondens att deras pennor inte fäste på ytan.

Vågar jag täcka av över natten? Har plattan tillräcklig hållfasthet, efter 80 timmar?

Mvh, Johan

Nu är jag ingen cementkille, men (snillen spekulerar) kan du inte täcka av måndag morgon (tidigt) så det får brinna längre

Nja, jag hinner inte dit i tid och de verkar vilja förbereda idag också.

Mvh

johan

Jag hade inte jag gått med på att man täcker av redan idag !
Måste vara mycket dålig planering att gjuta plattan i torsdags för att börja montera huset på måndag i denna kyla som råder och samtidigt vilja täcka av idag.
Det mest kritiska området är kanterna på plattan eftersom dessa blir avkylda mest och är svårast att hållla varma..
Det är svårt att ensidigt svara på din fråga utan att veta vilken betong och vilken cement de använt, men mest kritiskt är de första dygnen innan betongen har uppnått minst en hållfasthetsnivå på 5 MPa. Om man tillåter betongen frysa innan denna nivå uppnåtts kommer betongen att bli mycket försvagad.
Utgår ifrån att man använt vanlig standardbetong typ C28/35 med vanlig byggcement då tror jag att med den kyla som råder och att du inte tillsätter extra värme så kan det ta 2-4 dygn för de kallaste delarna att nå ett sådant värde och det är enbart viktigt för frysningen. Du har ju inte nått mer än 5 MPa och skall upp till 35 MPa i en sådan betong vilket tar ytterliggare dagar. I princip tar det 28 dygn för att nå full styrka vid 20 plusgrader.
De mest kritiska dygnen när det gäller att kolla temperaturen för att betongen skall bli bra är ju normalt de 7-10 första dygnen.
Hållfasttillväxten mattas av otroligt på grund av kyla så processen dras ut i tid väldigt markant så om byggarna tycker att så här brukar vi göra så är det möjligt på sommaren eller i miljö där man kan hålla en kontrollerad temperatur. Det viktiga är att få fram budskapet att pga av kylan kan inte byggplanen vara samma som vid varmare väderlek.

Redigerat:
Fint, tack! Det jag vet är att de anpassade blandningen och blåste in värme i betongen. Enligt snickaren hade jag inte ens behövt täcka, men jag är rätt nöjd att jag gjorde det.

Tror inte plattan behöver vänta på full styrka. De bygger ibland hus dagen efter gjutning.

Jag åker bort och kollar hur varm den är idag. Men i värsta fall kan de bara vika undan mattan imorgon.

Mvh

Johan

Det är helt riktigt att du inte behöver nå full styrka innan ni kör vidare. Det är vanligt att man kör vidare för betongen fortsätter härda i all evighet i princip. Men du måste åtminstone nå sådan styrka att man kan börja belasta betongen i infästningspunkter etc och härdningsprocessen tar längre tid om betongen blir avkyld i början.
Och det är bra att man kört med varm betong :)

Men igen.... "snickaren sa".....ja det kanske var så på hans förra bygge där man hade 5 plusgrader eller 10 plusgrader. Men har han koll på betongens temperatur i kanter och utsatta ställen där man nu skall belasta hårt vid montage och kollar han av temperaturen med jämna mellanrum. Kvalitetskontroll med temperatur mätning är inte ovanligt om man vill veta vad man gör. Och kurvan för hållfasthetstillväxt faller otroligt snabb neråt vid fallande temperatur så vad det var på ett annat ställe gäller säkerligen inte här.

• Gilla
Jsoderbe
  • Laddar…
Helt rätt, "snickaren sa...." Så börjar alla historier i fuskbyggarna!

jag väntar så länge jag kan med andra ord.

Mvh

Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.