Byggahus.se

Skarva betongplatta. Går det?

1. N
    Medlem Nivå 1
    Vi planerar att bygga om vårt hus och det kräver i sin tur att en betongplatta måste göras bredare. Tidigare ägare gjorde en utbyggnad till huset. Utbyggnaden gjordes i enplansnivå medans tidigare existerande byggnad var ett 1½-planshus. För att resultatet skulle bli snyggt med takdetaljer mm. så blev betongplattan till utbyggnaden ca. 1,2 meter mindre bred än övriga husplattan. 0,6 meters differens på vardera sida om huset.

Vi är nu i färd med att planera att bygga utbyggnaden i samma höjd som övriga delar av huset, d.v.s. 1½ planshus. Så plattan måste göras lika bred. Så min fråga är, hur löser man detta problem på bästa sätt? Vilka risker finns och hur allvarliga är de riskerna för huset som helhet? Vilken yrkeskategori är bäst på att lösa denna uppgift?

Min tanke och plan var att gräva, drenera, isolera och sedan borra armering in i den existerande plattan för att sedan gjuta ihop de bägge plattorna. Det som måste gjutas på vardera sida om huset är alltså en yta på totalt 0,6 meter x 5 meter. Om någon funderar på projektet så är anledningen dels att vi behöver mer yta samt att det rent estetiskt i dagsläget ser illa ut :x Den nuvarande utbyggnaden måste rivas för att ge plats till nya ytterväggar. Så det blir en del jobb..... :p

2. E
    Medlem Nivå 8
    Om du lägger ut en bild här, så är det lättare att se omfattningen av bygget
    för att kunna ge dig råd eller tips...
    Vänligen
    Eti..

3. N
    Medlem Nivå 1

Skiss på vad som ska gjutas.

Har varit ute och gjort en ny mätning nu ikväll och ytan är 5 meter lång men endast 0,5 meter bred. Hoppas att det nu på ett bättre sätt går att förstå hur jag menar. Har under dagen varit i kontakt med en entreprenör som hävdade att detta var ett okomplicerat gjutningsprojekt. Vad tror ni som förstår er?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Område att gjuta.jpg

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Det borde funka bra att göra som du skriver. Borra in rejäla armeringsjärn i kantbalken på den gamla plattan. Eftersom utbyggnaden bara är 0,5 meter så blir krafterna som vill knäcka plattan i skarven inte speciellt stora.

5. N
    Medlem Nivå 1
    Jag har ingen erfarenhet av markarbeten av detta slag. All kunskap är så här långt teoretisk. Nu ska ni alla kunniga få mer frågor att bita i :D

Fråga 1: Kan jag göra jobbet själv? D.v.s. gräva vid existerande platta, dränera, fylla, placera kantelement som ram och sedan isolera och armera och gjuta.

Fråga 2: Vid grävningen så antar jag att man blottlägger de nu liggande kantelementen. Kapar bort sidorna på dem så att man får "betong mot betong" efter den nya gjutningen. Gör man så? När man sedan borrar för armering hur långt in i den existerande kantbalken vill man? Armeringensjärnens diamter, vad är lämpligt?

Fråga 3: Hur bör själva gjutningen göras. I och med att ytan är 0,5m x 5m, ska man ändå försöka gjuta en vot eller ska hela ytan ha samma tjocklek? motivering?

Fråga 4: Är vot och kantbalk egentligen samma sak? :confused:

Fråga 5: Har jag missat något stort? :eek:

Ps. betong tänkte jag beställa med betongbil. Dels för att få exakt rätt blandning och egenskaper men även eftersom att jag samtidigt kommer att behöva gjuta en annan platta.

Redigerat 22 mar 2013 11:56
  6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Iom att ytterväggarna kommer flyttas ut till den nya ytan kan väl krafterna visst bli stora.
    Det blir ju ytterväggens linjelast där. Själv har jag 31kN/m i linjelast på en av mina ytterväggar, trots att det bara är typ 1,5 plans med förhöjt väggliv och trähus.
    Anledningen till min höga linjelast är en indragen vägg och därmed sjukt stor takfot.
    Men i vilket fall, ordentliga laster kan TS ha där.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Utan att kunna tillräckligt mycket, så tror jag att det där kommer hänga helt och hållet på hur bra underarbete det kan tänkas bli under den nya kantbalken.
    Sätter sig marken, eller öht inte bär tillräckligt blir krafterna så stora att nästan vad som helst kan brytas sönder.

Har du cellplast under befintlig platta/plattor?

8. N
    Medlem Nivå 1
    Vet ej hur det är med cellplast under befintliga plattor, ska höra med tidigare ägare som gjorde den nu liggande utbyggnaden. Gjutning av alla husets plattor gjorde 1998, det kanske kan vara till viss ledning för att avgöra vilken teknik man använt.

En av de tankar som finns är att i samband med denna ombyggnation så ska huset konverteras från 1½ till 2 plan i sin helhet. D.v.s. alla delar av huset. Vi får se efter att arkitekten har tagit fram sina förslag. Hur påverkar det vårt projekt? Avseende gjutningen av bredare platta d.v.s.

Redigerat 22 mar 2013 14:14
  9. L
    Medlem Nivå 1
    1: Grävmaskin är ju att föredra, samt padda att packa med, kanske även laser för att ha koll på höjderna, iofs så litet så kanske funkar med tumstocken med, ställa kantelement isolera armera gjuta tror jag nog man fixar, bara man har koll på hur mkt av varje.

2: Kapar bort elementet och tar bort isoleringen, armeringen bör kanske någon mer kunnig person räkna lite på beroende på last osv, men kan tänka mig att man borrar in ca 30-40cm hittar fast järnen med hilti hit, diameter 16 bör räcka. Borrar alltså 20 mm.

3: Skulle nog kört samma tjocklek med tanke på att en vot på en platta bör vara nånstans runt 50-60cm.

4: En vot är väl egentligen sneddningen ner mot kantbalken men kanske benäms som samma av vissa.

5: Kom ihåg att efter gjutning täcka betongen med plast och ev täckmattor beroende på utetemperatur för att minimera sprickbildningen.

10. E
    Medlem Nivå 8
    Varför kan du inte bara bygga övervåningen direkt på det gamla och låta det vara som det är där nere
    jag ser bara en massa onödiga problem , det är ändå en sån liten yta, som du får extra där nere...
    Det skulle t.o.m vara riktigt snyggt med förlängda takutspång ..på den delen av huset..
    Eti..

11. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar. Eti, om jag förstår dig rätt så skulle det innebära att storleken på utbyggnaden inte var lika bred som övriga delar av huset. Den detaljen är en stor anledning till hela projektet :surprised:. Det och ett extra rum är vad vi avser att uppnå. Om allt vill sig väl så kommer vi att bo i huset i 30+ år och då känns det viktigt (i alla fall för mig) med ett hus jag gillar att titta på även utifrån. Vi får se vad arkitekten kommer med för förslag. Han kanske kan rita upp det precis som du föreslår, rätt som det är så kanske vi gillar det :)

Jag har talat med ett par firmor som gjuter plattor nu. Någon av dem eller några av dem ska få komma ut till huset när snön har smält. De ska sedan få göra sin bedömning om hur man bör lösa problemet. Förhoppningsvis så kan jag göra mycket av arbetet själv. Det jag önskar att de kan bistå med är kontroller av att allt det jag gör blir rätt. Förhoppningsvis så går de med på det. Vi får väl se hur det slutar. Idag så kommer arkitekten och mäter upp huset, han ska sedan ta fram några skisser på hur slutresultatet blir. När vi väl har kommit fram till det så är det bara att kontakta entreprenör samt bank.....kanske banken först :p

Redigerat 26 mar 2013 08:12