Hej!
Jag undrar om det kanske finns någon med bra tips i detta sammanhang:
Vi har börjat renovera vår källare. Huset är från -62. I källaren hade man gjort invändig isolering med träpanel. Detta har vi nu rivit ut. Golvet i Gillestugan var ett uppreglat grangolv, som vid uppbrytningen visade sig ha nedgjutna reglar i själva plattan, se bilder (även i taket finns några smalare ingjutna träreglar). Jag har brutit bort alla reglar i golvet som gått att komma åt. Målet är att fixa till detta rum till ett biorum med bra inomhusmiljö.
Så till mina frågor:
1. Vad behöver jag göra för att säkerställa att grunden bli bra?
Måste jag bila bort hela plattan och gjuta ny med underliggande isolering? Eller "räcker det" med att bara bila bort kring vissa ställen för att ta bort organiska rester, städa befintlig platta och sedan gjuta ovanpå den?
2. Någon kunnig som har förslag på arbetsgång för att få fortsatt arbete att rulla så effektivt som möjligt, d.v.s. vad som behöver utföras och i vilken ordning..? Mottager gärna info om t.ex. när det är dags att göra vvs- och elarbete och vad som brukar gå enklast - infräst eldragning eller utanpåliggande.
Tänker mig att vi vill ha någon form av uppreglat gips eller träpanel på väggarna, fast oisolerat och med luftspalt bakom.
3. Några idéer vad detta kan tänkas kosta om man lejer bort det? Rummet är ca 25 kvm.
Stort tack!
/F