10 898 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Att lyckas sätta kantelementen i våg?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hur gör djur egentligen? Hur har ni gjort. När man paddar krattar och paddar, krattar en grushög 8-16 är det stört omöjligt att få denna så mm jämn att det bara är att ställa ut kantelementen. Vill man ha mm precision måste det till något annat. Hur gör proffsen här?
1) Inget proffs är så noggrann, man accepterar några mm diff tyngden av betongen trycker ned det hela ändå.
2) Man lägger lite fiberduk och några mm sand ovanpå det dränerande lagret för att kunna sätta kantelementen så exakt man vill ha dem.
Eller på annat sätt???
1) Inget proffs är så noggrann, man accepterar några mm diff tyngden av betongen trycker ned det hela ändå.
2) Man lägger lite fiberduk och några mm sand ovanpå det dränerande lagret för att kunna sätta kantelementen så exakt man vill ha dem.
Eller på annat sätt???
Jag lägger alltid ut 5cm 2-5 ovanpå makadamet. Och krattar ut detta och väger av med laser. En del lägger ner vinkeljärn eller rör i våg och stockar av efter dessa.
jag jobbar med att göra grunder och vi "flisar" ( 2-5 mm ) hela plattan. Då vet vi att kantelementen max diffar på några mm och att även betongenmängden/djupet kommer vara lika över hela plattan. Vissa flisar bara kantelementen och har typ 16-32 innanför men det gör att cellplastläggningen inte blir lika rak och att betongens djup varierar över plattan.
Stocka av = AvjämnaKurtivan skrev:
Genom att lägga två trälister, rör eller linjaler i våg och sen dra av ytan genom att föra en bräda vilande på listerna så kommer ytan att bli lika hög över allt.
När det gäller markarbeten är det vanligt att man använder 3-4 meters rör som läggs på marken och vägs av med vattenpass eller laser. Sen fyller man upp med sand eller vad man nu tänker använda och drar av med en bräda eller rätbräda av aluminium genom sågande rörelser fram och tillbaka.
Hoppas du förstår min utläggning
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tackar för bra och informativa inlägg. Lägger ni normalt då ytterligare en fiberduk mellan grusfraktionen och sand eller flisfraktionen. Känns som om det borde "strila ned" mellan gruset om man inte gör det.
Nej ingen extra duk.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Följdfråga, hur noggrant producerade brukar kantelementen vara? Detta är tredje grunden jag sätter och nu upplever jag just de här kantelementen som riktigt dåliga. De flesta av framsidorna är böjda längs med den 1,2 m långa sidan. Det är omöjligt att sätta dem i en absolut rak linje. Det skiljer någon till några mm i höjdled också. Hade jag inte haft så bråttom att sätta färdigt grunden, hade jag lämnat tillbaka dem.
Har upplevt samma sak! De är inte perfekta och bågnar lite, ibland är utsidan limmad lite snett på cellplasten också. Man får hitta en medelväg.norrbottenstorpet skrev:Följdfråga, hur noggrant producerade brukar kantelementen vara? Detta är tredje grunden jag sätter och nu upplever jag just de här kantelementen som riktigt dåliga. De flesta av framsidorna är böjda längs med den 1,2 m långa sidan. Det är omöjligt att sätta dem i en absolut rak linje. Det skiljer någon till några mm i höjdled också. Hade jag inte haft så bråttom att sätta färdigt grunden, hade jag lämnat tillbaka dem.
Klicka här för att svara