4 608 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Köra värmeslinga längs med syll?
Hej!
Jag har ett hus från -75 med syll (ej tryckt) direkt mot betongplatta. Jag har noterat att det finns en värmeslinga 25A/380V. Är det något som ska köras emellanåt eller vad har jag för nytta av den, eller har det med uttorkningen att göra?
MVH
Daniel
Jag har ett hus från -75 med syll (ej tryckt) direkt mot betongplatta. Jag har noterat att det finns en värmeslinga 25A/380V. Är det något som ska köras emellanåt eller vad har jag för nytta av den, eller har det med uttorkningen att göra?
MVH
Daniel
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
På den tidsperioden lade man ofta in cirka en m2 värmekabel i ytterhörn och längs med insidan yttervägg ur köldsynpunkt. Speciellt vid s k Leca-grunder var det vanligt. Plattans isolering bestod av sprutad lös lättklinker som armerades och täcktes med cementslamma tills man fick en betongplatta. Runt ytterkanten murades kantblock av lättklinker i cementbruk.Numera har dessa kant block alldeles för dålig värmeisolering enl dagens krav.
Så det är ett komplement vid kalla vintrar? Inget jag behöver sätta igång emellanåt?
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Pm det är som jag tror enl ovan, yes!
Trevlig helg
Trevlig helg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden