Byggahus.se

Obruten skogsmark till tomt

1. D
    Medlem Nivå 11
    Kan man anse det som ett plus eller minus att få en tomt med skog på den? Jag menar man måste hugga ner skogen och jämna ut osv, men kan man göra nån vinst på att sälja virket eller är det en minusaffär?

Kollar på flera tomter, en är på 2300m2 i detaljplanerat område, obruten naturmark med skog på. Jag bara undrar om det är något att se på som en tillgång eller en utgift. Vet ju inte vad virke är värt eller dylikt.

Den andra tomten vi ser på är dock intressantare. Har haft ett hus på sig som har rivits p.g.a. vattenskador (orsakade av hyresgäster tror jag) + ett gammalt fähus som jag tror kunde renoveras och bli ett bra lager. Denna mark tycker vi ser bättre ut, den är ju redan gjord för hus så att säga. Och om ett hus redan funnits där så borde ju avlopp, vatten och el dragits in i tomten redan så förhoppningsvis mindre arbete. Frågan är bara om vi får den. Annars är andrahands alternativet den tidigare tomten.

2. M
    Moderator · Nivå 18
    Även om den har vatten och avlopp så kolla att det är användbara anläggningar.
    Dvs är vattent ok att dricka.
    Är avloppsanläggningen godkänd?

Det kan bli ett par mindre roliga överraskningar i värsta fall så jag rekommenderar varmt att kolla upp det inann ni skriver ett kontrakt

3. D
    Medlem Nivå 11
    Om de inte är användbara så antar jag att kostnaden inte överstiger att dra helt nya på en helt ny tomt? Samma jobb egentligen att dra nya ledningar tänker jag. Området det är på borde ha kommunalt avlopp också. Såklart frågor vi tänker fråga om vi nu får tag i säljaren (vet inte ens om han vill sälja, har hört det via ryktesvägen och försöker få tag i honom).

4. Tigersågen
    Medlem Nivå 6
    Det är ingen särskild tillgång att ha skog som måste fällas och kvistas för att eventuellt kunna säljas som massaved. Sedan beror det lite på vad du kan göra själv och om du kan såga upp till ved och antingen ha själv eller för att sälja. Naturligtvis beror det på vilken sorts träd som växer om det är björk, gran eller tall och hur stora träden är osv. Såga upp till timmer brukar vara svårt eftersom skogen växt för nära detaljplanerat område. Finns då en risk att någon spikat upp fågelholkar och spiken kommer då att helt förstöra sågklingan i sågverket. Sågklingan är en mycket dyr historia.

5. Cujo
    Medlem Nivå 6
    blir mycket jobb, men en fördel är att du kan spara träd så att får fullvuxna träd på tomten

6. A
    Medlem · Nivå 18
    Intressant i sammanhanget tycker jag är hur det ser ut runt tomten. Om tomten är omgiven av skog kan det bli ganska mörkt även om du tar ner alla träd på tomten.

7. D
    Medlem Nivå 11
    Nä det är en väg på två sidor (nord och väst), en granne mot söder och väster på andra sidan vägen också. Mot öst är det skog och ingenting på en liten bit.

Det är ett ganska nytt detaljplanerat område för småhus, och radhus och nya hus springer upp nusomdå där.

Ifall virket inte är värt mycket så kan det iaf. duga till att använda själv, vi skaffar bergvärme + vedspis i vardagsrummet till huset.

8. Tigersågen
    Medlem Nivå 6
    Jag byggde ett fritidshus 97 på en naturtomt där både gran, tall och björk växte ymnigt. Det var en hel del jobb att såga ner och kvista upp, tror att jag fick mindre än 1000 kr för träden som gick till massaved. Sedan blev det en jättebrasa att elda upp med alla grankvistar. Vad man ska tänka på är att de flesta träden växer jättefort, det som var en ynka gran är efter 10 år ett hot. Fick hjälp att fälla två granar som stod nära huset och har nu ved för flera år framåt. Tror att jag fortfarande har en del ved från 97. Vad man ska tänka på är att veden bör konsumeras inom fem år för kvaliteten försämras allteftersom.

9. D
    Medlem Nivå 11
    Fick tag på säljaren idag. Nån mäklare har uppskattat 39,000 euros för den (jag råkar vara i Finland). Vatten, El, Kommunalt avlopp säger han. Erbjudit 31,000 för det och det är nog allt vi kan bjuda till med. Man slipper iaf. göra mycket arbete på tomten, bara fixa grunden huset ska stå (blir samma som det gamla huset) så det kan bli plus minus noll i slutändan egentligen. Hoppas hoppas...