Jag håller just nu på att gjuta platta i mitt garage och har en del frågor jag inte lyckas läsa mig till.

Platsen ligger i en slänt och har tidigare varit en uteplats. Det finns alltså redan betongfundament/väggar som någon sedan byggt garaget på. Vad jag gjort är att jag fyllt marken med duk och 10cm 8-16. Under detta fanns sand som legat där 20 år. Jag har också skaffat 10cm isolering som ska på.

Befintliga väggar av betong/tegel agerar ju form på tre av sidorna. Mot porten däremot får jag bygga form av osb. Jag hade tänkt bara göra som mot resten av väggarna, makadam, isolering och så 10cm betong dikt an mot osb-form. Men så ser jag att många hävdar att man måste ha nån sorts kantbalk för bärighet. Gäller det även om plattan ej ska bära några väggar? Hur bör jag göra?

Nånstans rekommenderades att lägga 5cm isolering mellan platta och väggar för att plattan ska "flyta" och inte vara förankrad. Bör jag göra så eller är det onödigt?

Så till vibbning. Olika bud om detta. Har som sagt 8-16 makadam 10cm. Två saker gör att jag gärna undviker vibba. Dels har jag 1 till 2 meter stödmur på två av garageväggarna som kanske mår illa av en padda? Dels har jag lagt avloppsrör 10cm under makadamet som kanske heller inte gillar paddning. Klarar man sig utan?

Jag vet inte om man MÅSTE padda makadamet men du kan ju hyra en "pressarfot" alltså en liten padda ca45kg, den gör garanterat ingen skada på dina stödmurar men paddar rätt bra ändå! Avloppsröret skadas inte om det ligger grus någon cm ovanpå. Jag hade paddat makadamet.

Ok. Hur gör jag med öppningen då, räcker 10cm armerad betong eller måste det till kantbalk?

Väggarna står ju redan där och har förmodligen riktigt med stöd under. Det enda plattan skall bära är ju sig själv så en liten padda duger gott. Någon kantbalk skulle jag inte tro du behöver men däremot ett galvat vinkeljärn med påsvetsat armeringsjärn som du gjuter in i framkant. Kanten kommer annars gå sönder när man kör in o ut med bilen.

Plattan ska ju dock bära två bilar. Men det klarar den enligt ovan beskrivning?

SOCKEPLAST skrev:
Plattan ska ju dock bära två bilar. Men det klarar den enligt ovan beskrivning?
Ja....lätt!

10 cm kommer att hålla, är du lite byxis så fyll inte så mycket makadam vid dörren så att sista skivan isolering lutar och det blir 12 cm betong.
Kantjärn är jag lite tveksam till, låt betongen rundas av, mycket snällare mot bildäck. Efter 2 år har jag en radie på 1 cm och mer lär det aldrig bli. Blir en sak mindre att muta till sig hos smeden.

Att låta plattan flyta skulle jag aldrig göra, tvärt om att bulta ihop den så mycket som möjligt med stödmurarna så de inte ger sig iväg utåt. I höjdled skulle jag inte vara orolig då marken legat till sig under 20 år.

Hoppas du inte grävt ut sand och lagt makadam, isoleringen fungerar som kapilärbrytande skikt.

Protte

Njae, jämnade mest till sanden faktiskt. Började gräva men insåg att det kändes dumt att skyffla bort packad sand. :) Får försöka borra in lite armering i väggarna som gjuts ihop med plattan då. Var hittar man sånt?

Jag skruvade fast plattjärn med fransk och plastplugg och vek ut ändarna som ett V.
Vet inte hur det blev, lite svårt att se efteråt.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.