Hej jag planerar att putsa innerväggarna i ett av mina källarrum, huset är byggt 1912 och man slösade inte direkt med cement i betongen på den tiden vilket gör att betongen är ganska porös. Min fundering är hur man ska gå tillväga, och vilket putsbruk som kan vara lämpligt att använda ?

C-bruk 1mm om det rör sig om lagning/tunnputsning. Skall du lägga ett centimetertjockt putslager så kör C-bruk 3mm.
Allt löst material tas bort innan, alltså knacka ner all lös betong och stålborsta det porösa till fast underlag. Det kommer inte att hålla om du putsar på betong som känns sandig. Glöm inte att förvattna och sedan eftervattna i tre dagar.

Behöver man primer och putsnät ?

Jag hade nog grundat med ett B-bruk sen C.

Annars var det väl vanligt med kalkbruk som puts för 100 år sen, och då skulle väl både b- och c-bruk vara olämpligt, men du skriver ju att det är betong och då borde väl c-bruk på fast underlag funka. Nät är väl aldrig fel om man vill minimera risken för sprickor på sikt, men det är ju lite jobb och man måste nog lägga på nån cm bruk för att täcka ett välfäst nät.

Ok får nog satsa på C-bruk då, jag tror även jag försöker med nät då det är ganska ojämt på några ställen, det ska bli spännande att testa detta, jag skall även putsa om sockeln utomhus innan detta så jag kanske kommer lära mig att putsa :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.