Hej!

Tänkte roa mig med o dränera på semestern :|

Är dock osäker på hur jag skall lägga den skyddande duken runt dräneringsröret,skall den gå hela vägen runt eller skall den bara täcka överdelen och sidorna av röret?

Har gjort två bilder som förklarar på vad jag menar.

Även konstruktiv kritik är hemskt välkommet! drän1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
drän2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning/Magnus

Bild nr två funkar bra. Kritiken är mot platonmattan. Sätt hellre skivor

Bild nr 1 skulle jag vilja säga! Väldigt liten kostnad i sammanhanget och då kan inga partiklar tryckas upp och sätta igen slangen!
Hängslen och livrem är bra vid dränering tycker jag! Oerhört tungt jobb och inget man vill göra om:)
Så tänkte jag iaf, får tillägga att jag är glad amatör i ämnet:o

Tittade lite noggrannare nu och säger ingen av bilderna. Duken ska läggas utanför singeln. Först röret, sen täcker du med duken och sedan fylla igen.

• Gilla
MTech
  • Laddar…
Det har du rätt i gadeberg, det missade jag på bilden!
Eller ja, det finns ju singel runt röret men det är lika bra att täcka all singel med duk!

Sedan ska inte mattan o listen sticka upp ovan jord , den ska avslutas under markytan

larsson r skrev:
Sedan ska inte mattan o listen sticka upp ovan jord , den ska avslutas under markytan
Vad har dropplisten för funktion då ,under marken !

Det rinner ju säg 5cm på husväggen och sedan ut på dropplisten. Matta och lista pallar inte solen.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hej!

Har kollat på byggmax instuktionfilm om dränering

http://www.byggmax.com/se-sv/byggmax/hela-sverige-bygger/markarbete

Vid 1,44,40 kan man se när dem isolerar med skivor ligger kantlisten under jord.

vid 2.08 så ligger den ovan jord när det bara är platonmatta.

Samt i slutet när allt är återfyllt tycker jag mig se att kantlisten ligger ovan jord.

Läste just igenom http://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/Platon-Xtrakllare-broschyr-och-montering.pdf

Så det blir nog o skydda kantlisten med nån cm singel så det ser bra ut.

Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.