Jag har en bastu (6x4m) som står på 9 jordankare i två meter djup, mjuk lera. Eftersom jag byggde den när jag var ung och dum när jag byggde den är jordankarna satta en bit in från ytterväggarna och det finns egentligen ingenting som tar upp lasterna av huset rakt ned. Kombinationen av detta och det faktum att marken är väldigt mjuk har fått konstruktionen att röra på sig en hel del, de yttre delarna att sjunka relativt de inre och nu har jordankarna dessutom börjat luta betänkligt. Jag söker alternativ som inte innebär att riva och bygga nytt.
Jag skulle kunna ta dit en grävare och gräva under väggarna, mura upp med leca eller liknande. Jobbigt, men resultatet skulle nog bli bra om man väl lyckas. Problemen är väl främst att marken är mjuk, jag är rädd att allt rasar och grävning under huset känns lite sådär.
Ett annat alternativ jag tänkt på är att borra med skurupsborr utanför huset, så nära man kommer åt, och gjuta plintar utanför huset, skjuta under någon form av stålbalk och ställa huset på dessa. Eventuellt räcker det att lyfta de norra hörnen där problemet är störst. En balk skulle då kunna gå bara diagonalt vid hörnet med två plintar per hörn.
Någon som gjort någonting liknande eller har tips eller tankar?