Hej, håller på och bygger ett garage, grunden byggs med L-element som är 300mm höga.
Börjar bli klar med "formen" och börjar fundera på gjutningen osv. Tanken är att jag ska ha garagejärn vid garageportarna.
Problemet jag konstaterat när jag provlaggt järnet är att det inte blir nå vidare på kanten iom den hårda eternit(liknande) kanten.

Är det någon som har några bra tips att dela med sig av? Har försökt googla osv men hittar inget som har både med L-element och garagejärn att göra som är av värde för mig.

Tack på förhand
Mats

Det måste vara betong ovanpå L elementet, såga bort i 45 grader på insidan av elementet och sänk 2 cm.
Betongkanten får då stöd underifrån
Järnet tycker jag är onödigt, det blir bara elakt mot däcken och betongen kommer att rundas av lite, för mig är det radie ca 1 cm efter 2 år och mer lär det inte bli.

Protte

Snabbt svar :)

Menar du att jag sågar bort 45grader inåt i frigoliten så armeringarna går ner, och att jag sedan låter järnet "vila" på den fiberförstärkta kanten och hänga framför på utsidan så att säga.
-----------Massa minuter och funderande senare :) ------------
Har läst det du skrev flera gånger nu :)
1. Kapa ner den fiberförstärkta kanten 2cm
2. Såga ur frigoliten i 45grader inåt
3. Placera järnet
4. Gjut ovanpå järnet så det blir en skorpa av betong ovanpå.

Har jag fattat rätt då?

Betong.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så har jag tänkt, om du sätter ett järn i hörnet eller inte kan jag inte styra men skippar du det så har du ett problem mindre och det kan kanske vara svårt att få någon att svetsa till ett.

Betong är starkt.

Protte

prototypens metod är rätt. Jag rekommender dock lite tjockare betong. 4-5 cm eller så.

Då får det bli något sådant. Tackar för tipsen...

Tänk på att försänka dit järn lite samt luta det lite. Dvs kantjärnet ska i höjd vara så att vatten som kommer på det inte rinner innåt och att vattten som hamnar på kanterna rinner ned på järnet och sen utåt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.