Har troligtvis något fel på min dränering då det ser ut som att jag har fukt i väggarna på vissa delar av källaren.
Ca 2-3m från ena väggen är en gammal grävd brunn (tidigare dricksvatten och nu används den för bevattning m.m.) och i denna har det stått vatten ca 10cm över källargolvet.
Problemen är i ena änden av huset och även på en innervägg!?
Färgen flagnar liksom på nederkanten av väggarna...

Nu till min undring, vad för fukthalt har man normalt i betong i en källare, håller ca 15´C?
Har skaffat en mätare som indikerar 0-33% (0-17% grönt, 17-20% gult & 20-33% rött).
Mäter jag på betong som ser torr ut så ligger den på grönt och fuktar jag betongen och mäter så går den upp till 33%.
Där färgen lossnat ligger det på gult eller rött...

Jag är fortfarande nyfiken på vilken fukthalt man bör ha i en äldre, delvis uppvärmd källare?
Vi har lite värme hela året men det är inte isolerat på något vis så källaren används endast som en "källare"...

Problemet jag i alla fall hade var att dräneringen låg i ovankant av sulan så hela plattan stog i vatten.
Nu är det omdränerat med dagvattenbrunn och rensbrunnar m.m.
Samtidigt passade jag på att göra ett bräddavlopp på den grävdra brunnen så det aldrig står mer vatten i brunnen än höjden på dräneringen.
Just nu har jag ingen trädgård men förhoppningsvis så är mina fuktproblem borta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.