Hej!

Funderar på att dra igång ett källarprojekt till vintern.

Det rör sig om 30-40m² fördelat på tre rum som ska bilas ut, grävas, dras avlopp, isoleras och armeras tillsammans med golvvärmeslang. Enligt vad dom flesta trådarna här beskriver.

Det kommer att poppa upp många frågor efter vägen men just nu funderar jag på själva gjutningen av golv.

Hur gör man?
  1. lägger man brunnar i nivå med färdigt golv där det ligger som lägst och låter en firma komma med betongbilen och gjuta ett rum i taget med fall och sen lägger fix och klinker direkt på det? Tanken är antar jag att det ska vara fall i hela rummet (flera fall mot olika brunnar dessutom då det är dusch, bastu osv
  2. Gjuter man ett rakt golv 15mm under golvbrunnarna dvs brunnarna sticker upp ur golvet (betongfirma även där) och flytspacklar sen upp till rätt nivå vid golvbrunnar och fall från alla väggar (fackmän här också)?

Är amatör men har gjort några njutningar, i övermorgon kommer betongbilen till mig igen.

Vad jag har testat är det två metoder för fallbyggnad (med betong).

1) Om man ska ha långa fall, flera meters fallbyggnad är det nödvändigt att använda sig av avdragsbanor (förmonterade stålrör t.ex.) Det är inte helt enkelt att få till dvs en kunnig betongare är inte fel. Jag har bara lyckats halvvägs på detta sättet själv. Fick justera lite felaktigheter men det allmänna fallet blev korrekt.

2) Om det är mindre "upptagningsområden" från brunnarna kan man gjuta med SKB betong som i princip beter sig som flytspackel, dvs nästan självutjämnande. När betongen stelnat så pass att man kan lägga ut en cellplastskiva och krypa ut på den, gräver man fram sin golvbrunn (självklart med lock på) och skapar fallet. Det låter sig inte göras på en 10 m2 yta, utan snarare 2 m2, men är betydligt enklare som helhet. Har testat även detta

(3) en tredje alternativ metod är ju att bygga fallen med flytspackel, men är det stora ytor är det på tok för dyrt att tänka på.

Nu på onsdag har jag som tur är inga brunnar alls att ta hänsyn till, bara slät platta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.