Hej!

Vi har precis införskaffat oss ett suterränghus från tidigt 80-tal. Väggen innanför grundmuren som står mot mark på "suterrängdelen" har fukt och mögel skador på isolering och regelverk.

Besiktningsmannen har rekommenderat oss att riva ut innerväggen, ersätta den med en ny vägg med stålreglar och skivor i oorganiska material och isolera från utsidan grundmuren. Alternativt putsa väggen och ha den som typ en "källarvägg" som släpper igenom fukten.

Nu till min fråga. (Besiktningsmannen har semester så jag får vända mig hit istället :) För att sanera grundmuren från mögel och lukt rekommenderar han oss att slipa väggen för att avlägsna smittat yta. Grundmuren är uppbyggd av betongsten med fogar på ca 1 cm.

Vilka typer av slipmaskiner skall man använda och vilket tillvägagångssätt?

Utan att veta hur det ser ut, men jag skulle nog först spruta på en sandringsvätska t.ex bensaltensid eller boracol. (Använd andningsmask) När möglet dött efter några dagar så antingen borstar/tvättar du bort det sedan kan du fortsätta med aktuell ytbeläggning.

Om du ändå väljer att slipa:Avdöda först med något av ovan nämnda vätska samt Använd andningskydd hela tiden. (Speciellt när du slipar)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.