Hur många tar sig mödan att gräva två meter o dessutom dränera för några altanplintar? En på tusen?

precis, men jag vill inte att det ska röra sig. Isolering under en trädgårdsplatta och plinten på det? sen kanske en isolering just under ytan med?

Vilke typ/tjocklek och placering på markskivan ska man ha om man sätter 500mm plintar på en grusbädd?

Bor också i Luleå. Hur mycket skjuter det i övriga byggnader i närheten lulelinda? Jag skulle gissa att det är marginellt och vill man gardera sig så kör man justerbara plintar. Det är ju inte en villa du ska bygga...

Det skjuter inte så mkt faktisk, men det finns lera i jorden. men är det rätt dränerat och utgrävt fungerar det nog.

Har för mig att tjälen inte bara skjuter under plinten, den suger även fast på utsidan, fick rådet att åter-fylla runt plinten med grus...

//Jante

@lulelinda: Så här ett år efter. Vilket beslut blev det och hur blev resultatet? Rört sig något under vintern?
Bor själv på Bredviken med en väldigt dålig mark, har nu försökt allt? och inget fungerat. Är nu inne på att gräva ur och markisolera, precis som du efterfrågade i denna tråden =)

Helt ärligt, vad ska du ha på altan? Uterum är en sak men ett däck...

+1 meter och ställ den på en platta om du inte bara har lera i marken. Många ställer ju bara altanen på plattor och låter den röra sig lite. Själv är jag en plint-kille också så är inte så mycket för plattkonceptet.

Jag är inte super säker men just grus lär ju enklare leda ner kyla runt plinten, jag brukar fylla upp med jord ända mot.

Grävde ur ca 50cm och markisolerade. Grus ovanpå isoleringen. Time will tell :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.