Har bilat bort ungefär 1.5 x 6.5 meter av min garageplatta. Strax under halva plattan. Nu har det blivit dags att fixa iordning den och undrar hur underlaget ska vara.
Det är från väggen ut mot mitten som är bortbilad, och där ska det vara ett mindre fall från väggen alltså. Hur ska då underlaget vara, ska det "följa fallet" eller ska det vara plant?

Hur mycket fall blir det?
Du vill ju iaf ha en kaka på 10cm där är som lägst, och antingen gräver du ut fallet, eller gjuter tjockare längst ut.

Fallet är pa ca 4-6cm, mätte som hastigast igår så har inte exakt mått.

Plattan kommer bli 10cm vid lägsta punkt iaf. Och har grävt ut allt just nu. Ska återfylla med makadam nu och därför undrar jag om underlaget ska vara plant, eller om även det ska vara fall som plattan? Så att hela plattan blir 10cm menar jag.

Ah, det spelar inte så stor roll om det är +-3cm sålänge fallet får plats utan att minska tjockleken.

Ah ok, men då kan jag lägga ut underlaget plant och bara låta det bygga på ca 4cm ute mot väggen.

Tänk på att du behöver täcka med markduk innan du gjuter om det bara är makk/singel, försvinner många liter nedåt annars.

Yes, kör antingen det eller cellplastskivor.

Betong skall vara minst 8cm för att vara självbärande. Kostnaden för den extra betongen är löjligt liten mot vad duken kommer att kosta.

Vilken armering använder du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.