Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Semesterdagar är en begränsad vara och jag vill fortsätta markarbeten intill min platta som gjöts igår morse. Jag ska inte dundra fram med en 450 kg padda utan en snäll liten 50 kg tänker jag mig, och inte absolut närmast grunden. Det ska grundläggas för en flytande träaltan där. Kommer hålla mig min 1 m ifrån kantelementen. NÄR törs jag börja med ett sådant jobb? 24 h, 48h, 1 vecka?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack! Jo jag kände till formen på kurvan. 5 dagar antar jag att man är med marginal på säkra sidan. Men frågan är väl snarare, hur känslig är nygjuten betong i relation till de små vibrationer som en mindre padda genererar (eller om någon törs ha en uppfattning om vilken hållfasthet MPa som behövs)? Visst brukar man tala om 5 MPa för att klara frysning? Är de krafter som uppstår vid frostprängning större eller mindre än små vibrationer från en liten padda på mellan 1-10 m bort (som ni hör önskar jag svaret avsevärt mindre)?
Hållfasthet är ju hållfasthet oavsett om plattan är nygjuten eller ej. Efter 5 dagar har du nått 20-25 MPa vilket är fullt tillräckligt för att köra en padda, jordmassorna dämpar majoriteten av vibrationerna. Det är helt andra krafter som verkar vid frostsprängning jämfört med vibrationer från en padda.
Klicka här för att svara