Hej!

Jag har försökt leta i timmar nu, men tycker mig få lite motstridiga uppgifter.

Jag håller på att renovera golvet i källaren och skall lägga klinker. Vi har ett hus från -64 och enligt uppgift är plattan oisolerad vilket som jag förstår det betyder att vi måste passa oss oerhört noga för att inte lägga någonting som är tätt mot golvet. Därav valet av klinker.

Problemet är att jag skall lägga relativt stora plattor, och golvet är inte helt jämnt. Det finns "skålar" på ett flertal ställen som kanske är 1 cm djup.
Jag är inte intresserad av att golvet ska vara 100% plant, utan bara tillräckligt för att kunna lägga plattorna.

Min första tanke var att flytspackla, men jag insåg två eventuella problem:
1) Flytspackel verkar kräva primer, och som jag förstår det kan primer vara för tätt.
2) Det verkar som att flytspackel generellt inte bör användas i oisolerade källare.

Så vad gör jag?

Jag har funderat på två alternativ:
1) Använda flytspackel men bara använda primer där det behövs. Känns inte helt bra.
2) Inte använda flytspackel, utan någon form av vanlig betong.

Finns det någon som har koll?

Hur stora är skålarna?

Kanske 50x50 cm i de flesta fall. Några kan vara lite större, en del mindre.

Jag har också tänkt mycket på såntdär, men inte funnit nåt facit. Hur som helst har jag valt att använda primer, vanlig andas nog tillräckligt. I vilket fall som helst blev det en hel del småbubblor i flytspacklet trots primern. Jag flöt hela golvet med Finja 260, de på Finja trodde det skulle funka. Mitt golv är oisolerad platta, fast utan synlig fukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.