1 671 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vilken typ av grund?
Hej!
Först vill jag varna för att jag är väldig novis på ämnet.
Jag har fått en offert från en kille som känns bra. Dock fick vi under det tekniska samrådet veta att han bygger grunden på gammalt vis. Inte med Sirocco element utan lerka block.
Känner ni till något om det? har det betydelse?
Hälsningar
Lm
Först vill jag varna för att jag är väldig novis på ämnet.
Jag har fått en offert från en kille som känns bra. Dock fick vi under det tekniska samrådet veta att han bygger grunden på gammalt vis. Inte med Sirocco element utan lerka block.
Känner ni till något om det? har det betydelse?
Hälsningar
Lm
Grund till vad? Tekniskt samråd? Då är ni alltså precis i tagen att börja bygga? Har han lämnat en offert utan att på något vis ange vad den innefattar?
F.ö. har jag aldrig hört talas om "Sirocco element". Vad är det?
F.ö. har jag aldrig hört talas om "Sirocco element". Vad är det?
Kanske inte heter så
Vad jag förstår finns det två sätt att lägga grund. Lerka block och syll eller det här nya som jag då trodde hete sirocco
Yes, bygger ett nytt firitdshus. Har bara fått muntlig offert än så länge.
Yes, bygger ett nytt firitdshus. Har bara fått muntlig offert än så länge.
Du menar att han gör grunden med grundblock, lite större Lecabolck 40*60*20. Man sätter dessa i en grundsats och sedan gjuter man sulan upp till dessa. rigolit och armeringsjärn ska klar i innan. Kan det vara Siporex du menar? Dessa byggde man för väggar av, är ett lättbetongelement som förr var vit. Ni kanske ska ha en torpargrund och att han murar upp grunden med Lecablock och sedan lägger ett bjälklag i detta?
Ok.) När det ska inte vara torpagrund.
Siroc är namnet på grundelementen och säljs av Jackon, finns som raka som man hänger mot en kantform och sol L-element/U-element som ställs på sandbädd precis som Chrisso skriver. EPS belagd med fiberarmerad betong.
Med vänlig hälsning/Magnus
Med vänlig hälsning/Magnus
Hej!
Denna killen verkar då använda lerka istället. Är det okej tror ni?
Denna killen verkar då använda lerka istället. Är det okej tror ni?
Kan du ta fram lite mer detaljer på vilken typ av grund det ska bli (krypgrund, betongplatta på mark, källare) samt vad det är för typ av mark (berg, lera..)?Lisamatilda skrev:
Leca-block är väldigt vanligt vid grundläggning, men är nog vanligast vid krypgrund även om det nog går att gjuta betongplatta i men det låter lite udda tycker jag...
Klicka här för att svara