Hej

Jag och min lilla familj har precis blivit med hus. Vi har en hel del erfarenhet av totalrenoveringar av lägenheter men inga som helst erfarenheter av yttre renovering.

Enligt vår besiktningsman så lutar tomten lite mot huset vilket han anmärkte på i sin rapport dock var han osäker på om det gick att utöka dräneringen (som fungerar bra i dagsläget ).

Det som saknas på dagens dränering är ca 20 cm, alternativet är at gräva ut mer men eftersom trädgården är helt innesluten så innebär detta mycket logistik.

Den korta frågan är kan man lägga till ca 20 cm platonmatta och sedan fylla upp med singel 2dm ut?

Eller finns det kanske ytterligare alternativ?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Ola

P
Välkommen till forumet!

Några bilder skulle underlätta. Men om ni inte upplever några problem inne och dräneringen fungerar skulle jag kort sagt inte bry mig om problemet.

Ursäkta för sen återkoppling men meddelandet att jag fått svar hamnade i min spamkorg.

Jag grävde enligt grannens instruktioner ner ca 50 cm och fyllde på med singel. Känns lite tryggare och jag fick samtidigt koll på att platonmattan var hel.

Tack än en gång

Hej
Nu vill jag inte vara glädjedödare men jag tror inte att singel är det rätta att ha ovanför en platonmatta.
Kolla på www.isola.se hur det ska monteras och vad fyllningen ska bestå av.
Tänk på att dräneringen är tvärt emot vad många tror inte för att ta hand om regnvatten.
Regnvattnet ska rinna ovanpå markytan. Dräneringen är till för att ta hand om uppträngande grundvatten.
Fredrik

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Har du problem med att dräneringen ligger för högt så kanske du kan borra några några hål med en jordborr som du använder för att avlasta den ordinarie dräneringen.

Se skurupsborrens hemsida.

• Gilla
ola_augustsson
  • Laddar…
Det borde väl i alla fall vara bättre än jord som håller fukten kvar eller vad tror du där. Det är endast 10 cm över platonmatans nivå där det är singel...

Man vill inte under några omständigheter ha ner ytvatten i dräneringen. Det som händer om du har grus närmast är att det blir som en balja där ytvattnet kan samlas.
Kolla vad Isola säger i sin monteringsanvisning.
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.