Hej, tog ut en firma till huset vi köpt för att få en offert på dränering. Hört mycket gott om företaget här i Eskilstuna så därför valde jag att kontakta de först. Det är 39 meter som ska grävas och som ni ser på bilderna ligger källaren rätt så högt upp, kunde varit djupare.

Idag kom offerten och min första tanke är gud vad dyrt & de "fuskar" med ROT-avdraget. De får väl inte dra av på maskintimmarna? eller hur är det med det.

Bifogar en bild på offert samt två bilder på huset och skulle bara vara kul att få några utlåtanden om vad ni tror/tycker. Ska ta in mer offerter alt. anlita en som gräver och göra jobbet själv.

Det blir 3217:-/löpmeter

Skaumlrmavbild2012-11-13kl211215.png

8375856.jpg

8375882.jpg

Redigerat:
Hej!

I mina öron låter det inte alls dyrt.
Vi betalade 70.000:- efter rot och detta var endast 22 lpm. Men då hade vi iofs rätt mycket berg också ..

Vad menar du att de inte får dra rot på maskintimmarna? Det har man väl inte gjort med tanke på att 90 000:- är specificerat som arbetskostnad. Sen om detta är i maskinen eller utanför spelar ingen roll? Eller missförstår jag din fråga?

Ett tips om du vill komma ner lite i kostnad är att finnas med under projektet. Och vara behjälplig med handräckning och sådant man som lekman kan avlasta proffsen från.

Kör hårt! :)

Det tyckte jag var billigt din snåljåp.

Det är billigt, men te in fler offerter.

I mina öron låter det dyrt, kanske inte för eskilstuna, men härikring. Hade jag inte känt min grävmaskinist smtyp bara tog betalt för soppan hade jag fått betala 2500/lpm, och då har vi grävt sm djupast ca 2,2m och som grundast kanske 1,8m

2400 ink moms löpmetern betalade jag i Lund för grävdjup ca 2,3 m.
Dock ingick ej dagvettenrörsläggande.
jag fick 100 mm isodrän.
bortforlsing av schaktmassor ingick ej (det var svindyrt!)

dränerinsslang ; är inte det sämre än plaströr?
50 mm isolering är väl onödigt tunt?

Hej,

Hittade två inlägg till i ämnet:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/188785-kostnad-dranering.html
Denna tråden går lite Offtopic ett tag, men jag tycker den innehåller bra tips och prisindikationer:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/201509-saltad-offert-sockras-med-rot.html

SJälv tycker jag det låter något i överkant, men gör de ett bra jobb och är ett väl arbetande, kompetent, team så kan de extra kronorna motiveras tycker jag.

Vi borde också dränera, men pengarna finns inte. Den dagen vi bestämmer oss för att göra det så kommer prio ligga på snabb, bra leverans. Att de verkligen förefaller högst troligt och rimligt att de kan genomföra arbetet på en viss tid. Vill inte ha trädgården som en sönderkörd lerhög med hantverkare springandes omkring längre än absolut nödvändigt.

Lycka till

Stefan

ohlgren skrev:
2400 ink moms löpmetern betalade jag i Lund för grävdjup ca 2,3 m.
Dock ingick ej dagvettenrörsläggande.
jag fick 100 mm isodrän.
bortforlsing av schaktmassor ingick ej (det var svindyrt!)

dränerinsslang ; är inte det sämre än plaströr?
50 mm isolering är väl onödigt tunt?
Ja, 50mm är väl lite väl tunnt! Vad säger ni andra om detta?
När jorden väl är borta så kostar det ju inte många extra pengar att lägga på 5cm till....

Det är inte alls svårgrävt då det är sandås. Jag kollar på priset innan ROT och tycker att 125000 kändes lite i överkant. Då ska 35000:- täcka allt material, resa och frakt av maskin dit & hem.

Räknar man på arbetskostnaden så är det en massa timmar de kommer vara på plats.

Har ett annat företag som kommer och kollar i Januari. De arbetar med både Isodrän och Platon.

Blir uppdatering i Januari och när dräneringen är gjord, så får ni veta vad kalaset gick på.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Redigerat:
T
Hej,

Gjorde nyss dränering i Uppsala på ca20m grund, med 100mm ISODRÄN.

Det slutade på 65000:- innan ROT och 49000:- efter ROT.

Verkar vara härikring det ligger...

thadanne skrev:
Hej,

Gjorde nyss dränering i Uppsala på ca20m grund, med 100mm ISODRÄN.

Det slutade på 65000:- innan ROT och 49000:- efter ROT.

Verkar vara härikring det ligger...
Ok, hur lång tid tog det för de att göra arbetet? Var det ett större företag eller enmannaföretag.

//Andreas

T
Ca 4dagar, en liten skrotfirma de var 1-3st som jobbade.

Det hela slutade med att jag själv dränerade huset nu under semestern. Gjorde allt själv förutom grävningen som en i området fixade åt mig. Nu blev det lite mer än bara dräneringen påbörjade även breddning av infarten samtidigt.

Materialkostnad dränering 8950:-, Platon & 100mm cellplast + rör m.m (Byggmax)
Bilmaskin 2299:-, Jula (tog bort uteplatsen)

Cirka 24 timmar grävning (för dräneringen och infarten + div. annat jag ville ha grävt)
36 Ton singel
10 kubik bärlager (till infarten)
3 kubik stenmjöl (till infarten)
Bortforsling av cirka 60 kubik massor (jord & lera), 2 äppelträd, vinbär & krusbärsbuskar, 1 stor rot, alla gamla tegel & betongrör (gamla dräneringen och dagvattenavledningen)
Lån av padda (så länge jag behöver)
Allt detta för 25500:-

Ska beställa cirka 40kvm marksten på måndag, det kommer gå på cirka 7500:- med frakt hem.

Så totalt hamnar jag på cirka 42000:- kronor för rubbet.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Du kan nog inte jämföra delvis svartjobb utan garantier med ett företags priser.

Det är en orättvis jämförelse.

Med det sagt så var det såklart mycket pengar du tjänade på att göra det själv. :)
Inte alla som kan det. Enda nackdelen är ju att vid försäljning så är jag själv osäker på hur högt jag skulle värdera dränering som inte är gjord av fackmän. Med tanke på försäkringar mm.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hej
Försäkringen gäller aldrig för inträngande vatten via grundmuren.
Har man tagit fotografier osv när man gjorde det spelar det nog inte så stor roll förutsatt att det är "riktigt gjort".
Platon och cellplast är väl ett billigare system än Isodrän så jämförelsen haltar. Samma sak med kostnadsjämförelsen när man gör det själv istället för att en firma som ska betala sociala avgifter osv göra det.
Fredrik

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.