Hej,

Har gjort en 2-dm makadambädd som jag tänkt padda och sedan ställa en 10 m2 friggebod på. Gräver inte ner plintar utan ställer lättklinkerblock på 40 x 40 cementplattor direkt på bädden. Nu verkar det som jag inte kommer att hinna få boden innan vintern. Frågan är då: kan jag strunta i att padda bädden och räkna med att vintern med all nederbörd kommer att göra att den sätter sig ordentligt? Om inte det funkar, bör jag padda den nu eller till våren?

/Björn

Jag tror inte en vinter motsvarar en paddning. Jag hade kört en paddning precis innan jag ställde dit blocken.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tackar! Så får det bli.

Nederbörd kommer packa makadamen men jag tror inte heller en vinter är riktigt tillräckligt. Ett år har jag hört ska krävas för att motsvara paddning för t ex stenläggning, men om det räcker för 2dm makadam låter jag vara osagt.

Redigerat:
Mikael_L
En 2dm makadambädd kan du stampa på med fötterna ett tag för att få tillräckligt packat.

En jobbig metod om det gäller 100kvm villaplatta, så då hyr man en padda, men för en liten yta under några LECA-block skulle jag själv helt klart packa för hand (fot!).

Att packa med en stamp är tillräckligt
bild9_g12-k20.jpg
men Du kan annars t.ex. stöta med t.ex. en lite större slägga, alltså hålla skaftet rakt upp och stöta med slägghuvudet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.