Hej
Har beställt en byggsats för garage och syllen som kommer med är "vanligt" trä som ska stå på en remsa av syllpapp. Plattan har ingen brunn och jag har inte planerat för något fall. Är det inte risk för ah syllen kommer att suga fukt? Borde jag lägga en tryckt syll istället eller ska jag gjuta in ett fall mot mitten och ut mot porten?

Tips, någon?

Hej
Lägg ABOSOLUT INTE någon tryckad syll. Den kommer börja lukta efter några år.
Syllpappen agerar fuktskydd för syllen.
Fredrik

Det var raka besked! Tack så mycket.

Tips för syll i garage:
Paroc-syllskydd-webb.jpg

Problemen med tryckta syllar i 70 talshus är ett ökänt problem :-)
Fredrik

Den där syllpappen såg ju fiffig ut. tack för tipset

Om du inte gör något fall alls så kommer smältvatten från bilen bli stående på golvet eller i värsta fall sakta rinna mot någon av väggarna och bli stående där. Hur väl du än mäter är det nog svårt att få ett 100-procentigt olutande golv. Oavsett om syllen suger upp det vattnet eller inte så är det ju klart obra att ha vatten stående... Mina föräldrar fick ett garage med gjuten platta byggt för 20 år sedan och de har i efterhand försökt att limma fast lister runt där bilen ska stå men det blir aldrig riktigt bra, det står ju vatten ändå.
Jag är inte helt säker på om man får gjuta in fall i ett garagegolv...? Tänker då på att man inte hur som helst får gjuta in hål i golvet för att sätta in en brunn för att bli av med det smutsiga och giftiga (?) smältvatten från bilen. Borde ju inte vara någon skillnad om skiten rinner ut under garageporten eller om det rinner genom garagegolvet...? Det rinner ju hur som helst ner i marken. Jag kanske dock målar fan på väggen, jag vet inte. Smidig lösning vore det ju onekligen.
Om det nu är förbjudet med garagegolv med fall så borde man väl annars kunna gjuta in någon form av avgränsning just runt bilplatsen så att smältvatten stannar kvar men inte rinner mot väggarna? Skulle ju räcka att sänka bilplatsen 5 mm eller gjuta en 5 mm hög sarg runt eller något liknande. Då stannar vattnet i alla fall ute på golvet och rinner inte in under hyllor och kartonger....

Det är ju inte helt ovanligt att folk gjuter in golvbrunn som bara går rakt ned genom betongen... Fast jag skulle inte rekommendera det...

Jag skulle gjuta in brunnen och sen dra avloppet till en stenkista.
Stenkistan skulle jag bara bygga utan att fråga så mycket...
/FÅ

Redigerat:
Varför är det inte bra om vatten blir stående på golvet?

Förutom det rent praktiska i att man inte vill trampa i och dra runt smutsigt vatten till ställen där man inte vill ha det? Tja, det kan ju ge missfärgningar, få eventuell färg att släppa och som sagt rinna till ställen där det kan orsaka skada.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.