Vårt hus från 84 står på torpargrund med betongbalkar som ram och en balk under mitten av huset. De längsgående balkarna vilar på (om jag minns rätt) tre grova plintar och gavelbalkarna vilar på de längsgående.
När vi köpte huset noterade jag att golven lutar svagt utåt från mitten av huset men accepterade det som halvdant grundarbete. Efter år av magkänsla av att grunden rör sig en hel del över årstiderna undrar jag om det finns något enkelt sett att kolla det? En fundering jag har är att köpa en bunt laserdioder på ebay (nästan gratis), fästa dem på strategiska ställen under huset och sedan krypa ned med tumstocken och se hur strålarna ligger relativt balkarna vid olika årstider. Skulle det ge något?
Om plintarna faktiskt rör sig, finns det något man kan göra för att minska rörelserna?

Det lär inte spännande att ha ett hus som sjunker. Jag vet inte hur man mäter men jag har ett förslag. Om du köper en självnivellerande laser så kan du placera den på ett lämpligt ställe i huset. Tänker mig ett stort rum med en plats som vardagsrummet.. Sedan mäter du höjden från golvet till lasern på olika ställen längs väggarna. Då har du både svaret på om du har nivåskillnader i rummet samt om nivåerna ändras över tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.