Hej,

har funderingar på att gräva ut för pool som ska vara delvis nedgrävd. Med makadambädd o gjutning av bottenplatta innebär det ca 20 kubik jord som ska bort. Det är ju en del och känns tungt att göra för hand....problemet är att mitt garage ligger i vägen för att få in en grävare. Jag kan ju tänka mig att ta bort en del av väggen i det men frågan är om det räcker för att få in en minigrävare? Bredden borde fungera men höjden är nog bara ca 2 m. Sen lär väl ändå kanske plattläggningen i garaget ge upp vid all transporten av jord? så kanske lika bra att riva det. Eller gräva för hand....Hur lång tid kan 20 m3 ta?

Buggaren

Mobilkran?

D09
Långgrävare ?

Riva garaget känns omständligt...går det kanske att lyfta in en minigrävare?

Har svårt att se en tomt som är helt omringad av hus. Skulle säga att det är görbart med maskiner som bara är 1m breda; en grävare och en "dumper". Inte optimalt men bättre än spade o skottkärra

peternicklas
20 kbm kör du snabbt ut. När jag dränerade om runt huset fick jag 20 kbm/dag som jag rullade ut med skottkärra, lastning till skottkärran med skyffel. 14 dagar höll jag på. Så lite vilja så går allt. Du kan lasta c:a 100 liter på varje kärra, det blir runt 200 kärror du ska rulla ut.

Kan du sätta in en extra garageport på andra sidan garaget? Isåfall borde du kunna köra igenom en minigrävare.

Jo, bra tips, det skulle jag kunna. Eller i vilket fall öppna upp väggen under arbetet. Min fundering är dock att jag förstör golvet i garaget (som idag är tjocka stenplattor 60x60 lagda i grus) när jag kör ut grävmassorna?

Köra rakt o med maskin lägre än 2m kommer inte blir problem. Men allt beror ju på underarbetet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.