Grund & Markarbeten
Arne999: Jag har rivit ut min gamla krypgrund och tänker anlägga en ny värmegrund. på marken lägger jag plastfolie och ovan detta isolering, därefter kommer en luftficka innan bjälklaget. Tanken är att lägga trägolv och då ska man tydligen ha en ångspärr mellan golvspån och parketten (om man har värmegolv iaf..). MEN frågan är då var ev fukt tar vägen?? man har ju stängt in fukten
SwiftD: Men hoppar man rejält jämfota och golvet inte sviktar en halv mm och det känns som man inte vill göra om det så är det stor chans att det är platta.
Frågviss: [citat] Det verkar bygga på självdrag dvs inga fläktar inkopplade. Ägaren nämnde att systemet tydligen ska vara särskilt effektivt på sommaren när solen värmer de yttre rören varvid den (fuktiga?) luften i krypgrunden lättare sugs ut. Ventilerna i grundens ytterväggar var provisoriskt igensatta enligt ägaren på instruktion från firman som installerade systemet med rören,
Fredrik Å: Det som jag tror att 9 av 10 personer är ute efter med att dränera om är fuktisoleringen och mot det hjälper inga pumpgropar i världen.
daugaard: [citat] den kommer förmodligen att funka alldeles utmärkt, bara det inte är för ljust, för då syns nog inte strålen
Bödde: Sedan vi diskuterade idenna tråd har det hänt grejer här oxå :) Vi bestämde oss sent om sider att förlita oss på Ljungby fuktkontroll och sanering. Vi tänkte ju sätta in Trygghetsvakten, vilket de tyckte var en bra idé, men de var ändå fundersamma på vårt luktproblem. Trygghetsvakten torkar ut men lukten kan fortsätta vandra uppåt ändå. Bra argument tyckte vi och installerade
Gabbe1: Vill du vara extra säker kan du ju dra dit fogskum vid/utanpå sprickorna samtidigt som du monterar cellplasten. Då blir sprickorna garanterat tätade och cellplasten kommer dessutom sitta bättre mot grunden.
Matti_75: [citat] Fukten kan inte tränga igenom plasten därav min fråga. Rent tekniskt kan du ha vanlig mineralull i grunden om du har plast på marken.
Arne999: [citat] vad menade du med detta förresten?. Ingen betong alls? Jag har inget emot att hitta en lösning utan att gjuta
Borav6: Jag ska till med en total ombyggnad av en fuskbyggd farstu i vår. Huset står på torpargrund med plastad mark och avfuktare. Dagens farstu står på en tät (oinspekterbar), egen torpargrund, men måtten kommer att ändras så att den kommer att försvinna. Det är stora stenblock från en tidigare stenindustri i området så dom är alldeles för otympliga att fortsätta bygga med. Det blir
Arne999: Hur mycket grus behöver det ligga över "bergstopparna"? Eller får cellplasten ligga rakt mot berg?
Gabbe1: Angående ransisolering så tycker jag inte att den kan avfärdas för att det skulle vara "milt" i Kramfors, det är bara nonsens. Det är markförhållandena som avgör om det behövs eller inte, finns inget tjälskjutande material under grunden så finns inget behov av randisolerig.
hantverkare1: [citat] Det där är inga konstigheter. Har också en kåk från 40-talet med gjuten källare. Putsen har lossnat lite här och där, senast igår såg jag att en liten bit lossnat precis bredvid ena fönstret. Grunden är putsad senast på 70-talet så det är dags att gör om till våren.
Locke: Följ anvisningarna från tillverkaren. Det är väl två olika principer - antingen isolerar man marken och grundmuren och ökar därmed temperaturen i hela kryprummet vilket minskar RF och undanröjer risken för mögel i bjälklaget. Alternativt så klär man in bjälklaget och höjer därmed temperaturen på själva byggnadsdelen vilket minskar RF lokalt och undanröjer risken för mögel i
Saxpy: Trapphuset till mitt gästhus rasade mer eller mindre ihop i somras, det var ett fuskbygge av rang där syllen låg direkt på marken utom i hörnen där den låg på vanliga trädgårdsplattor av betong. Hursomhelst, jag ska nu bygga ett nytt trapphus, 1 1/2 plans, som jag tänkte bygga på krypgrund. Hade tänkte använda leca sulblock och sedan mura upp ett antal varv med lecablock ovanpå
Nakamura: Stort tack för all hjälp!
Arne999: Tar tillbaka att jag inte ser några problem. Golvet på plattan va trägolv som låg tvärs över lösa brädor som i sin tur låg direkt mot betongen. Vem vet hur länge det har legat men det va ett par av dessa (som va i dirket kontakt med betongen alltså) som va ruttna. Hur stort problem detta är vet jag inte. Min tanke är ju att lägga klinker i hall och kök så det ruttnar ju inte i
Macarus: [citat] Behöver inte vara precis ekofiber. Poängen är att använda en isolering som kan binda och buffa en del fukt. Precis såsom din förmodade nuvarande spånisolering fungerar. Konstruktionen är ju byggd på den principen. Isolina är också utmärkt. Vi har själva isolerat taket på en hel övervåning (mest snedtak) med deras linisolering. Skivor och rullar är smidigt att jobba med
SwiftD: Det var denna tråd jag refererade till... http://www.byggahus.se/forum/isolering/220729-hur-ska-jag-isolera-yttervagg-inifran-ett-stenhus.html Glömde tillägga att det finns cellplast på utsidan med puts, enda väggen på huset som är så. Sen vill jag har en gedigen vägg och inte en gipsvägg i huset från 1850-talet. Känns mer rätt med sten. Men frågan är om jag ska ha luftspalt eller
Locke: Vad som är bäst vet jag inte men jag håller på att höja marknivån - har gjutit igen källarfönsterna i hela källarplanet så jag räknar med att få ett "plattapåmark" utseende. Vidare blir det xps-skivor med mineritskiva ovan mark. Efter att ha isolerat två av fyra fasadväggar och halva taket har vi redan halverat energiförbrukningen. Mina fasadväggar (tidigare fasadtegel): 13 gips
Sixten08: Visst är det skoj och det var ändå roligare då antalet säckar reducerades brutalt. Blandade fyra säckar i plastsäckar och det var nästan lika lätt som på youtube. Två tipskan jag ge: 1. Köp kvalitetssäckar, 160 liters var perfekt 2. Blanda lite längre tid än på videon. Det tar en stund innan allt är blandat. vi var två personer, en som blandade och en som gjöt. Går säkert på
Odjuret: Bra att du håller oss informerade.... Smart att prata med betongleverantören direkt... De om någon borde veta vad som gäller....:D
carra: Finns många skäl till våtrumsmatta på golv o vägg. Jag skulle aldrig välja annat... jag har jobbat på försäkringsbolag hela livet o är numera pensionär....o försiktig "miljön skapar ju människan". Finns inte på kartan att jag skulle välja annat trots alla säkerhetsmålningar,plastning etc bakom kakel....
MaxPax: Pris vet jag ej, men kolla med några grävfirmor vilka som är villiga att lämna offert.
BiFuel: [citat] Låter ju bra! Jag ska återkomma med skiss på hur det ser ut så tar jag gärna emot en skiss på bästa lösning :)
lotlin: tack för alla tips. jag fick tag i en fuktkonsulent som jag pratade med. han tyckte inte att vi skulle dränera alls just där. hus byggda 47 har inga kapillärbrytande skikt allt i bottenplattan tex. resten av huset har vi ju dränerat och isolerat med poddrän, men fukten kommer alltid att vandra i bottenplattan, behöva komma ut (andas) från väggen- vi har ju sett till att det inte finns
Locke: [citat] Jo, visst är träet trögare - det har ju en sorptionskurva men nu är ju mikroorganismer ytaktiva så vad som händer inne i kärnveden är väl inte intressant annat än ur en rent akademisk synvinkel? Du kan ju ha gynnsamma förhållanden korta tider på ytan som ger en påväxt men som inte ger upphov till en varaktig förändring på mätdjupet. Om jag fått ett uppdrag på detta
Hemmakatten: Du ska "bara" kolla om det går att anlägga avloppsanläggningen och då tycker jag att du ska vända dig till en firma, företrädesvis en grävfirma, som gör infiltrationsanläggningar. Det de behöver göra är att gräva ett par provgropar ett par meter djupa. Då ser man dels hur marken är beskaffad och hur eventuell tillrinning av grundvatten.En van grävare och avloppsanläggare ser
magnetens: [citat] Då får du ju plats med 40-50 cm frigolit så blir det ju inte lika mycket grus samt bra isolerig. Frigolit e ju inte så dyrt och lätt att bära in.