6 101 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Rörgenomföringar i platta på mark. Vad tänka på?
Jag håller på med en gäststuga och den ska vila på en cellplastisolerad platta på mark. Problemet är nu de rörgenomföringar som behövs göras för el, avlopp (toalett, dusch och diskbänk), samt för varm- och kallvatten in. Hade tänkt mig att låta dessa ledningar sticka upp från grunden och rätt upp genom cellplasten. Antar att detta är ett lämpligt tillvägagångssätt där man under plattan låter rören löpa i rörgravar. Men..
1) Hur får man det tätt vid dessa rörgenomföringar? Tätar man med något sorts material för att få det tätt mellan cellplasten och rören. Man vill ju inte att det skall tränga upp ev fukt och vatten genom cellplasten in i betongplattan.
2) Vatten in. Skall man ha två separata rör för kall- resp. varmvatten och vad för dimensioner på dessa rör?
3) Rör för vatten från dusch, WC och diskbänk. Vad för dimensioner och när det handlar om WC-rören så gäller speciella regler för lutning, böjar, mm?
4) Elen. Det är sådana där gula 5mm rör?
Och vad annat är viktigt att tänka på, förutom att rören ska vara godkända för ingjutning?
1) Hur får man det tätt vid dessa rörgenomföringar? Tätar man med något sorts material för att få det tätt mellan cellplasten och rören. Man vill ju inte att det skall tränga upp ev fukt och vatten genom cellplasten in i betongplattan.
2) Vatten in. Skall man ha två separata rör för kall- resp. varmvatten och vad för dimensioner på dessa rör?
3) Rör för vatten från dusch, WC och diskbänk. Vad för dimensioner och när det handlar om WC-rören så gäller speciella regler för lutning, böjar, mm?
4) Elen. Det är sådana där gula 5mm rör?
Och vad annat är viktigt att tänka på, förutom att rören ska vara godkända för ingjutning?
Kan svara på fråga 1 och 5, övriga frågor överlåterer jag till någon vvs-kunnig.
1, Jag brukar täta med fogskum. Går snabbt att göra, och om det är många genomföringar som ska fyllas rekommenderar jag en riktig fogspruta/pistol som är lättare att dosera med.
5, Det står 5mm i ditt inlägg. Men jag antar att du menar 50mm, i så fall är det korrekt. Dra upp ett eller flera 50mm rör i plattan där elcentralen ska sitta.
Själv brukar jag slå ned armeringsjärn i cellplasten/makadamen och fästa rören mot, så att dom kommer på rätt ställe och står upp tills plattan är färdig.
1, Jag brukar täta med fogskum. Går snabbt att göra, och om det är många genomföringar som ska fyllas rekommenderar jag en riktig fogspruta/pistol som är lättare att dosera med.
5, Det står 5mm i ditt inlägg. Men jag antar att du menar 50mm, i så fall är det korrekt. Dra upp ett eller flera 50mm rör i plattan där elcentralen ska sitta.
Själv brukar jag slå ned armeringsjärn i cellplasten/makadamen och fästa rören mot, så att dom kommer på rätt ställe och står upp tills plattan är färdig.
Produkter som diskuteras: "fogspruta"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Men vart fick jag 5mm ifrån!? Menade 50mm.. Tack, då känns de två punkterna avklarade!Bloink skrev:Kan svara på fråga 1 och 5, övriga frågor överlåterer jag till någon vvs-kunnig.
1, fogskum? jag har aldrig sett en "mark-kille" som isolerar innan armeringen läggs använda fogskum. Så jag ställer mig lite frågande till saken?!
2, Det beror ju på var du har värmekällan för varmvattnet. Ska du ha en varmvattenberedare i gäststugan behöver du ju bara KV in.
3, Använd 110mm & 75mm avloppsrör. Undvik 50 i plattan om du kan! Använd alltid två 45º böjar, än en 90º böj. Allt avlopp ska minst luta 1cm/meter.
säkervatten är ett regelverk som kan vara nyttigt att läsa på!
Roland53 länkade för ett tag sen till lite avloppsrelaterade länkar här
2, Det beror ju på var du har värmekällan för varmvattnet. Ska du ha en varmvattenberedare i gäststugan behöver du ju bara KV in.
3, Använd 110mm & 75mm avloppsrör. Undvik 50 i plattan om du kan! Använd alltid två 45º böjar, än en 90º böj. Allt avlopp ska minst luta 1cm/meter.
Tack för tipsen! Det var intressanta länkar jag fick! Håller på att bearbeta och läsa dem undan för undan. En hel del har fallit på platskrilleman_215 skrev:1, fogskum? jag har aldrig sett en "mark-kille" som isolerar innan armeringen läggs använda fogskum. Så jag ställer mig lite frågande till saken?!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden