Efter att ha sett de nya metallavbärarna på TV (långa slanka metallister som gör att man får en distans 6 mm från väggen när man putsar) bestämde vi oss för att inte sätta upp träreglar utan dessa metallstänger innan vi putsar. Men hur skall man fästa dem på en slarvigt putsad tegelvägg?

Det jag hittar visar att man fäster dem med puts, men det tar ju lång tid innan det härdar. Skruv och spik går inte bra i tegel. Så hur rekommenderar ni att jag skall fästa metallstängerna?

--- Mats ---

Handlar ju bar om en begränsad mängd om behövs till själva fixeringen så det härdar ju snabbt. Vad är kruxet, är du i tidsnöd?

• Gilla
Jitsak
  • Laddar…
olofh skrev:
Handlar ju bar om en begränsad mängd om behövs till själva fixeringen så det härdar ju snabbt. Vad är kruxet, är du i tidsnöd?
Jag vill gärna veta vad som är bästa sätet göra något. Jag skulle inte dö av att borra in 80 plugg och skruv, men jag skulle tro det var en dum lösning, jag lär mig hellre att göra det på ett bra sätt. Väggen är ojämn, så här och var kommer jag att behöva något bakom avbäraren.

Bruk skulle fungera, men rekommenderad härdtid är 3 dagar. Och på något sätt skall avbärarna sitta på plats medan bruket härdar, vilket säkert är minst 2 timmar. Får mig att tvivla på att bästa lösningen är att smeta upp bruk, hoppas att avbärarna inte trillar, och vänta på att det härdar.

Har du med lyckat resultat gjort det själv med bruk enbart? Är det så proffsen gör det?

--- Mats ---

Ok, då är jag med. Jag putsade nyligen och gjorde så när jag satte upp dom. Dock så körde jag med gipsputs vilket nog är en dålig ide i en fuktig(?) källare. Men det kanske går att använda gipsputs till att bara fästa upp skenorna, sen drar du över allt med riktigt bruk så lär det ju hålla. Annar får du kolla på husfix, tror det härdar lite snabbare men osäker.

Jag har kört med gipsbruk, funkar fint. Härdar tillräckligt på den stund det tar att väga in dessa längs väggen, och sedan kan man börja från den första och putsa (30 min, typ).

Niclas Jonsson skrev:
Jag har kört med gipsbruk, funkar fint. Härdar tillräckligt på den stund det tar att väga in dessa längs väggen, och sedan kan man börja från den första och putsa (30 min, typ).
Tack, då provar jag gipsputs. Såg förra inlägget också, husfix kanske tål mer fukt.

--- Mats ---

Inga problem med gipsputs på källarväggen. Jag har putsat mina källarväggar som vetter inåt med gipsbruk för att få slät yta och tapet på det. Källarytterväggar har jag putsat med vanligt putsbruk, och målat med silikatfärg. Inga fuktproblem, gjort 2008.

Är det avdragsbanor som diskuteras? Sitter dom kvar inne i putsen (och skymtar här och var) eller tar man bort dom?

Jag såg en murare som putsade en gång och han bara slängde på en sträng (lodrätt) och tryckte in ett masonitband (3mm tror jag) som han rätade till så det var rakt och sen använde det som avdragsbana (ingen väntan på att det skulle brinna), så fort det var avdraget togs masoniten bort och det fylldes i för hand. (OBS som jag minns det...)

Redigerat:
Japp de sitter kvar, och kan komma att synas lite efter att putsen slätrivits.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.