Hej,
Är i färd med att indreda ett lek/multirum i en källardel som gjordes under vårt tillbygge för tre år sedan. Den har stått ouppvärmd sedan byggtiden men i år har jag släppt på lite värme i plattan som har vattenburen golvvärme. Mina funderingar rör sig som många andras om vilka typer av golv och vilken väggbekälädnad som är ok i denna del.
Vi har bra dränering och ingen synlig fukt under dessa tre år som den stått oanvänd och ouppvärmd. Jag har förstått att det bästa är att putsa och måla de murade väggarna av lecablock men visst går det bra att också skruva upp plåtreglar och sätta en skiva gips på dem, inte sant?
Det jag funderar mest på är vad jag kan lägga för golv och hur jag ska göra. Vet att klinker skulle bli bäst både fuktmässigt och värmemässigt men det är inte aktuellt i denna del då det anses bli för hårt. Laminat? Linoleum? Parkett?
Så som plattan konstruerades så finns det en plast under isoleringen, värmeslangen och betongen för att stoppa markfukt. Ska jag ändå lägga en till plast under golvet jag lägger? Om jag gör det, tar sig fukten verkligen ut till väggarna för att kunna ventileras ut där via golvsockeln eller utrymmet mellan inner och yttervägg (om jag bygger så).
Tacksam för svar ifrån er då jag har svårt att lita på att andra vet vad de snackar om även om de vill ge det intrycket. Tänker på både hantverkare och försäljare av byggmaterial.
Bifogar lite bilder då jag tror att det kan förtydliga konstruktionen av plattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto