Rypos
Byt entreprenör, Om du skall bygga på den tomt du beskriver, som jag tidigare skrivit, använd vält eller
är det för dyrt ? räkna med sättningar ,du avgör!
Magnus Nordmark som utsätter sig som en erfaren
grundbyggare , hans inlägg i denna fråga vittnar om oerfarenhet när det gäller fast grundläggningsyta
för utförande av husgrund ,(vilseled inte oerfarna
nybyggare, läs Anläggningama-98
Byt entreprenör, Om du skall bygga på den tomt du beskriver, som jag tidigare skrivit, använd vält eller
är det för dyrt ? räkna med sättningar ,du avgör!
Magnus Nordmark som utsätter sig som en erfaren
grundbyggare , hans inlägg i denna fråga vittnar om oerfarenhet när det gäller fast grundläggningsyta
för utförande av husgrund ,(vilseled inte oerfarna
nybyggare, läs Anläggningama-98
I entreprenadkontraktet ska det stå att arbetet utförs enligt Anläggnings AMA-98 (står för Allmän Material- och Arbetsbeskrivning för anläggningsarbeten). AMA beskriver bla. vilka material som får eller måste användas för olika ändamål samt hur dom ska packas. ABS-05 (Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader) hänvisar inte till AMA vad jag vet, utan beskriver lite mer om konsumentköplagen.
Angående packningstabell i AMA så är det olika packningsdjup för olika material (sand,berg,morän mm.). Det vanligaste att man packar är bergkross och då gäller 400-600 kg padda packar 40cm vid 6 st överfarter. En 6 tons vält slår i samma material 1meter vid 6 st överfarter. Samtidigt ska man ej heller fylla med material där största stenstorleken är större än 2/3 av lagertjockleken efter packning.
Angående packningstabell i AMA så är det olika packningsdjup för olika material (sand,berg,morän mm.). Det vanligaste att man packar är bergkross och då gäller 400-600 kg padda packar 40cm vid 6 st överfarter. En 6 tons vält slår i samma material 1meter vid 6 st överfarter. Samtidigt ska man ej heller fylla med material där största stenstorleken är större än 2/3 av lagertjockleken efter packning.
I vår projektering står det att arbetet skall utföras enligt AMA 98. Vår entreprenör anser dock att det inte skall stå en hänvisning till AMA i kontraktet, han bygger på bättre sätt än det anvisas i AMA 98...
Kan det stämma - han anser inte att man behöver packa sprängmassorna...
Jag tycker inte att det låter rätt! Eller är jag sådär kritisk och tror att ALLA försöker blåsa mig hela tiden? ???
Skulle vara skönt med lite moraliskt stöd!
Kan det stämma - han anser inte att man behöver packa sprängmassorna...
Jag tycker inte att det låter rätt! Eller är jag sådär kritisk och tror att ALLA försöker blåsa mig hela tiden? ???
Skulle vara skönt med lite moraliskt stöd!
Stampe
Du verkar hamnat hos fel folk från början,
skippa din entreprenör omgående, läs inläggen i
denna tråd märkt essge o kimmen där har du fakta
vad som skall göras o följas när du bygger.
Var skall du bygga?
Vem är entrepenören?
Vilket hus skall du bygga?
Du verkar hamnat hos fel folk från början,
skippa din entreprenör omgående, läs inläggen i
denna tråd märkt essge o kimmen där har du fakta
vad som skall göras o följas när du bygger.
Var skall du bygga?
Vem är entrepenören?
Vilket hus skall du bygga?
Till Stampe.
Förmodligen har din entreprenör ingen aning vad som står i AMA -98. Visst finns det vissa saker i AMA som kanske är lite överdrivna, men den bygger på att du som kund inte ska få några problem i framtiden. Packningen är dock bland det viktigaste (orsakar mest problem om den inte görs korrekt). Har din entreprenör ett bättre sätt att packa på så kan han nog bli milionär på det patentet. Vem är kvalitets ansvarig??
Förmodligen har din entreprenör ingen aning vad som står i AMA -98. Visst finns det vissa saker i AMA som kanske är lite överdrivna, men den bygger på att du som kund inte ska få några problem i framtiden. Packningen är dock bland det viktigaste (orsakar mest problem om den inte görs korrekt). Har din entreprenör ett bättre sätt att packa på så kan han nog bli milionär på det patentet. Vem är kvalitets ansvarig??
okej fatta vinken lyssna på essge och kimmen.......prova räkna ut hur mycke tryck en band buren grävmaskin har mot backen......... slår nästan vad om att jag har mer tryck per kvcm med min gammla volvo 745
så klart man ska packa med vält.......
Nu har jag varit på biblioteket på Chalmers Lindholmen och bläddrat i Anläggnings AMA 98. Tabell CE/4 är den intressanta.
En annan intressant aspekt som stod i AMA var att om specialla krav måste uppfyllas, så måste tryckprov utföras.
Vem utför tryckprov/stabilitetsprov?
Vad kostar en sådan?
Är det lite väl överambitiöst?
En annan intressant aspekt som stod i AMA var att om specialla krav måste uppfyllas, så måste tryckprov utföras.
Vem utför tryckprov/stabilitetsprov?
Vad kostar en sådan?
Är det lite väl överambitiöst?
Tryckprov behöver man bara göra om beställaren har ett specifikt krav på att fyllningen ska uppnå en viss stabilitetsgrad typ järrnvägar o dyl. Följer du packningen enligt tabell CE/4 så har du minimerat risken för framtida sättningar 
Vår markentreprenör föreslog enklare packning. Men min fru, som är konstruktör, insisterade på att AMA skulle följas ordentligt.
Det kostade lite extra med välten, men vi sover väldigt gott om natten så det var värt varenda öre.
När vi hade två-årsbesiktning verkade byggaren förvånad/imponerad av att vi hade så få sprickor i väggarna. Vem vet, det kanske har med markpackningen att göra..
/Micke
Det kostade lite extra med välten, men vi sover väldigt gott om natten så det var värt varenda öre.
När vi hade två-årsbesiktning verkade byggaren förvånad/imponerad av att vi hade så få sprickor i väggarna. Vem vet, det kanske har med markpackningen att göra..
/Micke
Jag har tidigare skrivit i den här tråden och uttryckt mig felaktigt. All packning av jord- och stenmaterial ska givetvis utföras enligt gällande krav och regler, exempelvis så som AMA beskriver.
Klicka här för att svara